درحالیکه شبکههای اجتماعی در همه زمانها ویژگیهای یکدیگر را کپی میکنند، اکنون زمان آن رسیده است که توییتر نیز دکمه «لایک» فیس بوک و اینستاگرام را به ویژگیهای خود بیفزاید.
یقینا سایتهای رسانههای اجتماعی کپی کردن ازیکدیگر را دوست دارند. فیس بوک ویژگی هشتگ و دنبال کردن (Follow) را از توییتر اخذ کرد. توییتراز صفحات پروفایل خیالی فیس بوک دست کشید. اینستاگرام نماد @ توییتر را به ویژگیهای خود اضافه کرد و توییتر پس از اینستاگرام به معرفی فیلترها در واین پرداخت.
همه این به روز رسانیها برای کاربران این شبکهها جذاب هستند و به ایجاد یک زبان جهانی برای درک آنلاین مردم کمک میکند. اما به برخی دلایل، توییتر بزرگترین، قابل فهمترین و مهمترین ویژگی لحاظ شده در دیگر سایتهای اجتماعی را کپی نمیکند: «دکمه لایک».
همه چت دوست ندارند!
این برکسی پوشیده نیست که توییتر سعی میکند تا تعامل افراد را به گردش بیندازد. در اواخر ماه اوت این شرکت یک برچسب ویژگی جدید را معرفی کرد. خط آبی (the blue line ) با این فرض که به افراد نشان دهد دراین سرویس چه کسی با چه کسی درحال صحبت کردن است و گفتگو را ترویج نماید. اما به جای تهییج گفتگو، خود the blue line موضوعی برای گفتگو شده بود چراکه به نظر میرسید کاربران آن را فوق العاده گیج کننده میدانستند.
در گذشته این شرکت اظهار کرد که تقریبا نیمی از کاربران خود در واقع توییت ارسال نمیکنند بلکه به تماشای دیگران در سایت میپردازند. هدف از افزودن the blue line تحریک کردن آنها برای انجام این فعالیت نیست. واقعیت این است که درست مانند بعضی مردم که بی سرو صدا در یک مهمانی شام حضور پیدا میکنند و به صحبتهای دو مهمان دیگر درباره تعطیلی حکومت گوش میدهند، بعضی از مردم نمیخواهند که در سایتهای اجتماعی چت کنند. آنها فقط میخواهند تماشا کنند یا گوش بدهند و بعضی وقتها دوست دارند به دیگران بگویند که آنها در حال گوش دادن به صحبتهایشان هستند. بسیاری از افراد آنلاین این کار را با دکمه لایک انجام میدهند.
معنی فیو در توییتر
توییتر علاقهمند یا ستاره دار کردن توییت (favorite) را ارایه میدهد اما به نظر میرسد بعضی سردرگمیهایی دراین باره که معنی ستاره دار کردن بعضی چیزها چیست، بوجود آمده است. سوالات زیر درباره این شکل پرسیده شده است: آیا علاقهمندی برای بیان این است که شما میخواهید آن توییت را برای بعد ذخیره کند؟ ، آیا شکل ستاره فقط یک روش برای گفتن این است که شما توییت یک شخص را دیدید و آن را دوست دارید؟، آیا ستاره دار کردن توییت به معنی دوست داشتن است یا متنفر بودن؟
این بسیار آشکار است که «فیو» گیج کننده است، درحالی که »لایک» اینگونه نیست. افرادی که از طریق گوشیهای خود در اپلیکیشن اینستاگرام بالا و پایین میروند؛ فقط با حرکت انگشتانشان به بالا و پایین و دوبار ضربه بر روی عکسها، نشان میدهند که آن تصاویر را دوست دارند و یا در فیس بوک، افراد در صفحات حرکت میکنند و در همان حال بر روی دکمه لایک کلیک میکنند مثل اینکه در وسط یک رقابت مخفیانه قرار دارند.
در همین حال، کاربران در فیس بوک و اینستاگرام به تعداد دفعات فعل و انفعال افراد دیگر با محتوای آنها توجه میکنند. یقینا ممکن است چک کردن مداوم تعداد افرادی که تصاویر شما را دوست دارند، دشوار است اما سرگرم کننده و جالب توجه است.
اگر توییتر واقعا میخواهد تعامل بیشتر در وب سایت خود داشته باشد، باید نهایتا بعضی چیزها را از بزرگترین رقیبش کپی کند. مطمئنا بسیاری از کاربران، این کار را دوست خواهند داشت.
منبع: nytimes
به نظر من همینطوری توییتر بهتره، ینی اکثر کاربرایی که من دیدم برای فرار از ویژگی های اغراق شده ی فیس بوک و دیگر شبکه ها به توییتر پناه آوردن.