بر اساس مطالعات علمی صورت گرفته خودشیفتگی و نیاز به تحسین، انگیزه اصلی کاربرانی است که به توییتهای بیشتر تمایل دارند.
گروهی از محققان به سرپرستی شان داونپورت از دانشگاه High Point، نظرسنجی از ۵۱۵ دانشجو مقطع کارشناسی دانشگاه و ۶۶۹ نفر از بزرگسالان ( با میانگین سنی ۳۲ سال) انجام دادند. در این نظرسنجی از شرکتکنندگان خواسته شد تا به ۴۰ آیتم پرسشنامه شخصیت خودشیفته پاسخ داده و مشخص کنند که هر چند وقت یکبار توییت میکنند و یا استاتوسهای فیس بوک خود را آپدیت میکنند.
بر اساس این مطالعه، « دانشجویان خود شیفته ترجیح می دهند که محتوای خود را بر روی توییتر ارسال کنند در حالیکه بزرگسالان خود شیفته ارسال محتوا از طریق فیسبوک را به توییتر ترجیح میدهند.»
بنابراین اینگونه به نظر میرسد که بین حس خودستایی دانشجویان و پستهای فیس بوک ارتباطی وجود ندارد. آنها عملا با پلتفرمهای رسانههای اجتماعی رشد مییابند و به عنوان ابزاری برای برقراری ارتباط با دیگران مورد استفاده قرار میدهند،« همانطور که نسلهای پیش ممکن بود از تلفن استفاده نمایند.» به هرحال افراد بزرگسال که به تازگی استفاده از یک رسانه را آموختهاند و با آن رشد نیافتهاند به دلایل ارادی وعمدی بیشتری برای بهروز رسانی استاتوسهای خود نیاز دارند.
از سوی دیگر افرادی که بیشتر توییت میکنند، برخلاف سنشان، از منیت و خودخواهی بسیار بیشتری برخوردارند.
منبع: Time