اینستاگرام امروز به یکی از محبوبترین اپلیکیشنهایاجتماعی در ایران و جهان تبدیل شده است. برنامهای که از پیر و جوان و زن و مرد گرفته تا شخصیتهای سیاسی، هنرمندان و بازیگران معروف در آن عضو هستند و با اشتراکگذاری عکسها و فیلمهایشان، لحظهلحظه زندگیشان را با دیگران تقسیم میکنند.
این در حالیاست که بهگزارش نیتروگرام، ۸۲ درصد کاربران اینستاگرام در ایران مردان هستند. حال سوال این است که زنان ایرانی در اینستاگرام چه کاری انجام میدهند؟
بانوان ایرانی باتوجه به جنسیتشان علاقهمند به دنبالکردن صفحات مربوط به مد و لباس، آرایش و زیبایی، آشپزی و … هستند؛ عکسها و مطالبی که احساس در آنها نقش اساسی دارد را به اشتراک میگذارند و از دیدن عکسهایی از مراکز خرید، رستورانها و … لذت میبرند.
اگر هشتگ # بزن که درباره غذا و خوراکیهای ایرانی است را در اینستاگرام بررسی کنید. متوجه میشوید که زنان ایرانی نسبت به مردان محتوای بیشتری تولید کردهاند، این محتوا اکثرا دسترنج خودشان است و گاهی دستور غذا نیز به یکدیگر آموزش میدهند و با تزیینهای شیک هنر خود را به رخ دیگران میکشند.
البته این مساله اصلا به این معنا نیست که آنها از مباحث سیاسی، اقتصادی، علمی و غیره به دور هستند بلکه صفحات سیاسی را دنبال و درباره عکسهایی با موضوعات علمی و فرهنگی اظهارنظر میکنند.
زنان ایرانی علاوهبر اینکه از عکسگرفتن از دستسازهای خود لذت میبرند و دوست دارند نظر دیگران را درباره آنها بدانند، نسبت به تزیینات داخلی خانه نیز حساسند و عکسها و کادرهای زیبایی از آنها به اشتراک میگذارند. شاید حریم شخصی زنان و عدمآگاهیهای لازم جهت حفظ و مراقبت از این حریم، محدودیتهایی که برای عکاسی زنان وجود دارد، جدید بودن این اپلیکیشن نسبت به سایر برنامهها و … از مهمترین دلایل فعالیت کمتر زنان نسبت به مردان در اینستاگرام باشد که البته نیاز به بررسیهای بیشتری دارد.
البته ناگفته نماند که زنان نسبت بهمردان در همه جای دنیا دیرتر با فناوری ارتباط برقرار میکنند اما گویا این فاصله در زنان اینستاگرامی ایران بنابر آمارهای موجود بیشتر است و تنها راه آن آشناکردن آنها با این رسانه جدید است تا سواد رسانهایشان نسبت به آن بیشتر و بهتر شود.
پ.ن: این مطلب امروز در صفحه رسانههای اجتماعی روزنامه شهروند با همکاری تیم رسانههای اجتماعی منتشر شد.