نزدیک به یک سال پیش، فیس‌بوک رابط کاربری جدید خود را برای بخش پوشش خبری (News Feed) معرفی کرد که برای تمرکز بیشتر روی محتوا بازطراحی شده بود. اندازه تصویرها و آیکون کاربران بزرگتر شده و یکپارچگی بیشتری با مسنجر فیس بوک پیدا کرده بود همچنین این تغییر منجر به هماهنگی بیشتر وب سایت فیس بوک با برنامه های موبایل آن شده بود. زیباتر بود و استفاده کردن از آن لذت بیشتری داشت.

طراحی فیس بوکولی یک مشکل جدی وجود داشت و آن مربوط به آمار استفاده از فیس بوک بود. فیس بوک دریافت که افرادی که از رابط کاربری جدید استفاده می کردند، تمایل کمتری برای سپری کردن زمان خود در سایت داشتند. بالاخص زمان کمتری را صرف گشت و گذار در فضایی خارج از بخش پوشش خبری (News Feed) مانند پروفایل دوستان و صفحات رویداد ها می کردند، بخش هایی که از پربازدیدترین بخش های فیس بوک محسوب می شوند.

بعد از تحقیقی که تیم اطلاعاتی فیس بوک انجام داد، کشف کرد که مشکل در عملکرد بیش از حد خوب بخش پوشش خبری است. از نقطه نظر طراحی، بخش پوشش خبری به قدری خوب طراحی شده بود که کاربران دیگری نیازی برای سپری کردن زمان خود در دیگر صفحات سایت نمی دیدند و در نتیجه زمان کمتری را در آن می گذراندند. متاسافانه این تغییر در رفتار کاربران منجر به تاثیر تبلیغاتی کمتر و در ادامه کاهش جریان درآمدی برای فیس بوک می شد.

این اتفاق می تواند کابوس هر مدیرعاملی باشد: آیا شما چنین ریسکی می کنید که در ازای از دست دادن درآمدتان در کوتاه مدت، دست به طراحی رابط کاربری بهتری بزنید، به این امید که شاید در آینده سود بیشتری نصیبتان شود و یا همان رابط کاربری قدیمی و اوراق شده را ترجیح می دهید؟ برای پاسخ به این سوال باید فرهنگ و هویت شرکتتان را مدنظر قرار دهید چرا که پاسخی منطقی برای این پرسش وجود ندارد و باید از زاویه دید فرهنگ سازمانی به آن پرداخته شود.

نیوز فید فیس بوک

بعد از دیدن تصویر تغییر یافته فیس بوک به یاد جملاتی افتادم که چند ماه قبل بعد از دیدن یکی از کارمندان فیس بوک نوشته بودم :‌

ما نابینا هستیم. مهم نیست که افراد راجع به چیزهای جدید چگونه میاندیشند. هرچیزی باید امتحان شود و همچون انعکاس صدا، بازخورد آن را دریافت کنیم: ایده ای را به میدان میاندازیم و زمانی که داده ها به دستمان می رسند به آمار و ارقام نگاه میکنیم، هر چیزی که بهتر جواب داده باشد، آن کار را ادامه می دهیم. ما برده ارقام هستیم و اغلب بر پایه خلاقیت عمل نمیکنیم. ما صرفا بهینه سازی میکنیم.

منبع : dcurt