فیسبوک در حال تبدیل به یک شرکت بزرگ فناوری است. تمرکز خود را از شبکههای اجتماعی خارج و روی دیگر حوزههای فناوری از جمله سرویس موسیقی، اپلیکیشنهای پیامرسان (خرید واتساپ)، اینترنت آزاد (پهپاد) و سایر حوزها فعالیت میکند. در این مطلب سعی میشود نگاهی به چرایی این عمل فیسبوک شود.
شما در حال حاضر قادر خواهید بود برای مدت طولانی به اپلیکیشنهای دیگر و سرویس دیجیتال با استفاده از جزییات فیس بوک خودتان وارد شوید. در کنفرانس اخیر f8 developer ، فیس بوک طرحهای خود برای اضافه شدن به ایدههای موجود را اعلام کرد.
شما به زودی قادر خواهید بود با استفاده از اکانت فیس بوک خود به اپلیکیشنهای دیگر وارد شوید بدون اینکه جزییات خود را با سازنده اپلیکیشن به اشتراک بگذارید، از Spotify(سایت موسیقی) گرفته تا توسعه دهندگان بازیهای اجتماعی. فرضیه این است که شما میتوانید اپلیکیشن دیگر را بدون دادن اطلاعات شخصی تجربه کنید بعد از آن اگر تمایل داشتید میتوانید تنظیمات آن را به اشتراک بیشتر اطلاعات تغییر دهید.
ورود بدون نام و یا با نام مستعار درحال حاضر با« بسیاری از توسعه دهندگان» آزمایش میشود و به نظر میرسد که یک گام رو به جلو برای فیس بوک و حریم خصوص آن باشد. اما سوالی که به سرعت در مورد آن مطرح میشود این است که ورود به صورت ناشناس و یا با نام مستعار واقعا چگونه است: Spotify ممکن است نتواند شما را بشناسد اگر ناشناس وارد شوید اما فیس بوک میداند که شما در حال استفاده از Spotify هستید.
فیس بوک میخواهد بداند شما چه چیزی گوشی میدهید و یا تماشا میکنید
یکی دیگر از ویژگیهای جدید که به اپلیکیشنهای فیس بوک اضافه خواهد شد در اواخر ماه می به عنوان « روش انتخابی جدید برای به اشتراک گذاری و کشف موسیقی، تلویزیون و فیلم» توصیف شد. در اصل معادل اپلیکیشن Shazam است: تکنولوژی که به آنچه شما میبینید و یا گوش میدهید، گوش کرده و سعی میکند آن را شناسایی نماید.
فیس بوک میگوید این قابلیت صرفا به عنوان تگ دیگری برای به روز رسانی استاتوسهای شما مورد استفاده قرار خواهد گرفت. ـ « اگر شما میخواهید گوش دادن به آهنگ Beyoncé و یا تماشای فصل اول Game of Thrones را به اشتراک بگذارید، میتوانید به آسانی و سریع بدون نیاز به تایپ، این کار را انجام دهید ـ بسیار شبیه وارد شدن به یک موقعیت و یا تگ کردن یک دوست.
اخبار منتشر شده جرقه این نگرانی را در برخی خانوادهها بوجود آورد که اپلیکیشن فیس بوک همیشه به عادتهای رسانهای شما گوش خواهد داد ـ جالب اینکه این نگرانی بیش از زمانی بود که واکنشهایی به ویژگی Auto Shazam صورت گرفت.
فیس بوک میگوید: این از دیگری تقلید کردن نیست. Gregg Stefancik در ماه می به روزنامه استرالیایی گفت: « میکروفون نمیتواند خودش روشن شود، بلکه قبل ازآن اجازه گرفته میشود». « آن همیشه در حال گوش دادن نیست و بسیار محدود به نمونههایی است». منتقدان به دقت هر تغییری در این سیاست را در آینده دنبال میکنند.
هر آنچه برای گوشی فیس بوک اتفاق افتاده است؟
در سال ۲۰۱۲ آشفتگی ناشی از یک شایعه درباره راهاندازی گوشیهای هوشمند فیس بوک به وجود آمد. طبق گزارش که گاردین در همان زمان منتشر ساخت:« زاکر برگ نگران است که اگر نتواند به زودی یک گوشی تلفن همراه راه اندازی کند؛ فیس بوک به سادگی فقط یک اپلیکیشن بر روی دیگر پلت فرمهای تلفن همراه خواهد شد».
این اتفاق نیفتاد، اما در آوریل ۲۰۱۳ فیس بوک یک اپلیکیشن اندروید به نام فیس بوک هوم راه اندازی کرد که صفحه خانگی با ویژگیهای فیس بوک را دارا بود. زاکر برگ گفت: « ما در حال تولید یک گوشی نیستیم، ما در حال ساختن یک سیستم عامل نیستیم. ما در حال خلق چیزهایی هستیم که خیلی عمیقتر باشند».
گوشی هوشمند HTC FIRST اولین گوشی برای راه اندازی اپلیکیشن جدید بود. فیس بوک هوم تقریبا در یک ماه، میلیونها باراز فروشگاه گوگل پلی اندروید دانلود شد به همراه موجی از ارزیابیهای منفی توسط کاربران اولیه.
ژوسلین گلدفین در فوریه ۲۰۱۴ گفت:« ما صبورهستیم و آمادهایم تا به آن زمان بدهیم. به فیس بوک هوم باور داریم و معتقدیم که میتواند برای کاربران ارزشمند باشد. اما زاکر برگ در آوریل همان سال پذیرفت که فیس بوک هوم در مقایسه با دیگر اپلیکیشنهای فیس بوک پرمخاطرهتر است: « هوم صفحه نمایش قفل شده شماست وقتی اقدام به نصب آن میکنید، واقعا فعال است و اگر آن چیزی که شما دوست ندارید را انجام دهد بنابراین اقدام به حذف خواهید کرد».
به نظر میرسد استراتژی فیس بوک در حال حاضرتلاش کمتر برای جایگزینی صفحه نمایش باشد و بیشتر درباره کمک به اپلیکیشنهاست تا آسانتر به یکدیگر لینک شوند. در آوریل، فیس بوک با پشتیبانی شبکههایی مانند Spotify، پینترست، Mailbox، پینترست و فلیکر برای انجام دقیق آنچه که AppLinks نام دارد، پرده برداشت.
فیس بوک تلفن همراه را به عنوان کلیدی برای پیدایش بازارمینگرد
مشاهده چشم انداز آینده فیس بوک همانگونه که توسط چگونگی استفاده غربیها از شبکههای اجتماعی تعریف میشود، غالبا وسوسه انگیز است: برای مثال بحثها پیرامون اینکه آیا نوجوانان از فیس بوک به سمت اسنپ چت فرار میکنند. در واقع این شرکت آینده اش را اینگونه میبیند که به همان اندازه توسط جهان درحال توسعه تعریف خواهد شد.
از این رو Internet.org،ابتکار فیس بوک برای گسترش دسترسی قابل اعتماد به اینترنت( و بنابراین دسترسی به فیس بوک و اپلیکیشنها آن) برای کشورهایی است که اجازه قابلیت اتصال به آنها داده نشده است. ماموریت زاکر برگ ایجاد دسترسی آزاد به دادههای« اساسی» تلفن همراه است.
او در کنفرانس کنگره جهانی در اوایل سال جاری گفت: «سرویسهای ارتباطی مبتنی بر متن مواردی مانند شبکههای اجتماعی یا پیام یا ایمیل یا جستجو و یا قیمت سهام و مسائل اساسی مانند آن است که مردم باتوجه به نیازهای روزانه استفاده خواهند کرد اما به میزان دادههای بسیار احتیاج ندارند.
مشارکت اولیه با اپراتورهای تلفن همراه در فیلیپین و پاراگوئه ظاهرا به سه میلیون نفر که قبلا آنلاین نبودند کمک کرد تا به اینترنت و شبکههای اجتماعی دسترسی یابند.
هواپیماهای بدون سرنشین و لیزرها را فراموش نکنید
از آنجا که chirpy برای به روزرسانی استاتوسهای فیس بوک بازشد، دیگر سرزنش زاکر برگ از مارچ ۲۰۱۴۴ مشکل شد. او نوشت: «درتلاش ما برای ارتباط کل جهان از طریق Internet.org، بر روی روشهایی کار کردیم تا اینترنت از آسمان برمردم پرتو افکنی نماید.»
« امروز، ما برخی جزییات کارهای درحال انجام برای ساختن هواپیماهای بدون سرنشین، ماهوارهها و لیزر را توسط آزمایشگاه فیس بوک به اشتراک میگذاریم تا اینترنت آن را به هر فردی تحویل دهد». دستگاه تلفن همراه گیرنده اصلی امواج اینترنت ارسال شده هستند و انتظار میرود واتس آپ یکی از اپلیکیشنهای کلیدی برای استفاده ازآن باشد.
برای همین است که تحلیل بدون تعمق و ناخودآگاه از استراتژی تلفن همراه فیس بوک به ندرت یک ایده خوب محسوب میشود. بله شما میتوانید ببینید که ۱۹ میلیارد دلار برای خرید واتس آپ پرداخت میشود به عنوان یک پاسخ ناگهانی وسریع به قابلیت اپلیکیشن در سرقت کاربران جوان از فیس بوک در غرب.
اما چه چیزی میتواند شرط بندی بزرگی باشد برروی آنچه مردم ازهمه سنین ممکن است بخواهند در همه جهان مورد استفاده قرار دهند ـ به عنوان جایگزینی برای پیامهای نوشتاری که به طور سنتی توسط بسیاری از اپراتورهای ارایه میشود کسانی که مشارکت آنها با فیس بوک در توسعه جهان قابل توجه میباشد؟
اگر پاسخ هیچ چیزباشد؛ استراتژی تلفن همراه فیس بوک درباره بازیهای طولانی است اگرچه اینکه ایا آن موفق خواهد بود سوالی است که باید سالها برای دریافت پاسخ آن منتظر ماند.
این مطلب قسمت دوم مطلب ارتباط آینده فیسبوک با گوشیهای هوشمند شماست.