
این کارشناس ارتباطات مجازی در ادامه تصریح کرد: این طور نیست که کسی به فیسبوک نامه بزند و اطلاعات کاربران را درخواست کند. تمام درآمد فیس بوک از راه تبلیغات نیست؛ هزینه مدیریت ۶۰۰ میلیون کاربر که ۲۰۰ میلیون کاربر آن همزمان آنلاین میشود، سنگین است. از همین رو احتمال فروش اطلاعات وجود دارد اما باید توجه کنیم که فیسبوک زمان ثبت نام کاربران خود را توجیح میکند و میگوید اطلاعاتی که قابلیت فردی نداشته و عمومی باشد و ما این اجازه را داریم که برای توسعه فیسبوک از این اطلاعات استفاده کنیم.
این محقق تصریح کرد: ما این قانون را میپذیریم و ثبت نام میکنیم. اما اغلب ما متاسفانه بدون خواندن اطلاعات این قانون آن را میپذیریم. در هر حال فیسبوک با اطلاع قبلی از اطلاعات کاربر استفاده میکند و به همین دلیل ایجاد اعتماد میکنند.
این محقق با اشاره به زیاد شدن بازخوردها در فیسبوک درباره آسیبهای این شبکه اجتماعی هشدار داد و افزود: امروزه فیسبوک ” فضولی” را زیاد کرده است. افراد میخواهند بدانند چه اتفاقی برای دوستانشان و پروفایلها و عکسها را نگاه میکنند که در ارتباطات به آن رابطه میان پردهای گفته میشود.
وی خاطر نشان کرد: طبق آمار فیسبوک کاربران ماهانه ۷۰۰ هزار میلیارد دقیقه در فیسبوک آنلاین هستند. این رقم بسیار بالایی است درحالی که کاربران در این فضا تولید علم نمیکنند و تنها درحال افزایش ارتباطات خود هستند. ۹۰ درصد مردم هم دنبال انجام کار خاصی نیستند. میخواهند وقت بگذرانند و فیسبوک این فضا را ایجاد کرده است.
این کارشناس ارتباطات مجازی ابراز داشت: این آمار آنلاین بودن از نگاه ما آسیب است، اما کاربران عادی برای ارتباطات خود دنیال کسب سود نیستند. خیلی از افراد در این فضا دوستان قدیم خود را پیدا کردند. شاید کامنتهایی که در این فضا گذاشته میشود خیلی واقعی نباشد و دنیای فیزکی از این کامنتها استفاده نکند اما ارتباطات میان پردهای را میان کاربران افزایش داده و این میتواند یک آسیب باشد.
وی فیسبوک را ابزاری دانست که به خودی خود هدف گیری ندارد و ادامه داد: این کاربرها هستند که محتوا را تولید میکنند. فیسبوک چاقوی دو لبه است. اگر ما مزایا یا کارکردهای درست فیسبوک را معرفی نکنیم به مرور زمان دچار تزلزلها و ناهنجاریها میشویم. باید بدانیم امروزه کاربری که محتوا را تولید میکند در حال رسیدن به خودآگاهی و خود کنترلی است.
کارشناس ارتباطات مجازی تصریح کرد: فیسبوک اصلا تهدید نیست، بلکه فرصتی است که ما هم میتوانیم از آن استفاده کنیم. ما در روستاهای کم جمعیت هم روحانیان خود را برای تبلیغ دین میفرستیم و میتوانیم به همین منظور هم در فضایی که ۶۰۰ میلیون کاربر دارد وارد شویم.
وی گفت: نگاه بد بینانه اصلا به ما کمک نمیکند و البته از سوی دیگر خیلی هم نباید خوشبین باشیم. اول باید فیسبوک را معرفی کرد و بعد نقد. هنوز در شناختن این پدیده نیز خوب عمل نکردیم و معتقدم ورود مستقیم به این عرصه باعث بی اعتمادی کاربرها میشود. نمیتوان با کاربر امروز مانند مخاطب عامیانه برخورد کرد و باید کارهای فرهنگی غیر مستقیم انجام داد.
نگاه انتقادی جالبی داشت.
لطف دارین شما خانوم خلقتی اما چندتا نکته داره که خبرنگار رعایت نکرده اس! اما خبرنگار خبرنگار است و مدیریت اطلاعات و ویرایش آن با وی است.