نهمین نشست جامعه «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» با سخنرانی دکتر حسین امامی، مدرس دانشگاه در فرهنگسرای رسانه یکشنبه ۱۵ بهمن ماه جاری برگزار شد و در حاشیه آن برنامه و محور اصلی دومین همایش «روز رسانههای اجتماعی» نیز اعلام شد.
به گزارش رسانههای اجتماعی، وی که تز دکترای خود را در حوزه روانشناسی ارتباطی شبکه های اجتماعی در رشته علوم ارتباطات اجتماعی را به تازگی دفاع کرده است سخنرانی با عنوان « روابط میان فردی در سایت های شبکههای اجتماعی» انجام داد و اظهار داشت: عده ای ارتباطات شبکه ای را “انقلابی در ارتباطات” می دانند و عده ای دیگر معتقد به “تکامل در ارتباطات” هستند.
عنوان تز دکترای امامی « نقش عضویت یا عدم عضویت در شبکه های اجتماعی بر روابط میان فردی» است و به گفته وی، ارتباطات کامپیوتری با ارتباطات روزمره مرتبط است و به دلیل ”ناشناخته بودن ابعاد جدید آن“ می تواند ”هراس انگیز“ باشد و دو رویکرد متفاوت در تاثیرات ارتباطات کامپیوتری خصوصا شبکه های اجتماعی وجود دارد: ۱-رویکرد خوش بینانه : شبکه های اجتماعی توانسته اند فضای مناسبی برای جایگزینی ارتباطات چهره به چهره باشند. ۲-رویکرد بدبینانه: اتهام غیر اجتماعی. کیفیت ارتباطات کاهش پیدا کرده، تاثیر منفی در روابط آفلاین می گذارد، ارتباطات سرد و غیر دوستانه است.
این مدرس دانشگاه در تعریف سایتهای شبکههای اجتماعی خاطرنشان کرد: شبکههای اجتماعی، فضایی در اینترنت است که افراد با ایجاد صفحه شخصی خود در آنجا دوستان جدیدی پیدا می کنند یا ارتباط خود با دوستان قدیمی را دنبال می کنند. مکانی برای تبادل نظر، به اشتراک گذاری خبر، اظهارعقیده در قالب عکس، متن، فیلم و فایل صوتی است.
امامی نظریههای مدیریت تصویرسازی، پردازش اطلاعات اجتماعی، کاهش نشانه های بافت اجتماعی، نظریه استفاده و رضایتمندی، نظریه نفوذ اجتماعی و نظریه کاهش عدم اطمینان را به عنوان بخش نظری پایاننامه خود ارائه کرد.
وی با بیان اینکه ضریب نفوذ سایت های شبکه های اجتماعی(SNS) در میان دانشجویان ارشد و دکتری ارتباطات ۳۴ درصد است.در بیان نتایج تز دکترای خود افزود: مطابق با آمار جهانی از هر ۵ نفر کاربر اینترنت ۲ نفر عضو یکی از این سایت ها هستند.
وی درباره رابطه عضویت در SNS و جنسیت گفت: نتایج تحقیق حاضر نشان می دهد که تفاوت معناداری بین مردان و زنان در تمایل به عضو شدن شان در شبکه های اجتماعی وجود دارد، بگونه ای که مردان در مقایسه با زنان بیشتر در سایت های شبکه اجتماعی عضویت دارند. اما فعالیت زنان در این شبکه به مراتب بیشتر از مردان است.
امامی درباره رضایت ارتباطی و طول مدت عضویت سایت های شبکه اجتماعی افزود: در این پژوهش ۵۱% رضایت ارتباطی کمی دارند و ۲۴% در حد زیاد بوده است. رابطه بین طول مدت عضویت کاربران در SNS و رضایت ارتباطی آنها از برقراری ارتباط میان فردی در شبکه ها تایید شد.
وی همچنین درباره بی نامی تصویری و خودگشودگی آنلاین در شبکههای اجتماعی خاطرنشان کرد: بی نامی در SNS موجب شده تا کاربر خودگشودگی بیشتری داشته باشد و نگران خطرات آن نباشد. این تحقیق نشان داد که کسانی که غیر از عکس خودشان در شبکه های اجتماعی می گذارند و می نویسند به نسبت کسانی که با اسم مستعار مطلب می نویسند خودگشودگی بیشتری دارند.
او با اشاره به اینکه در پژوهش ما ثابت نشد که اسم مستعار منجر به خودگشودگی می شود، گفت: افراد در این سایتها به دنبال چهار محور: .۱دنبال تداوم دوستی، .۲پیدا کردن دوستان قدیمی، .۳فضایی مثل فیس بوک بیشتر حکم سرگرمی برای آنها دارد تا تریبونی برای آنها باشد ۴- برای اظهار نظر و عقاید.ریشه فرهنگی، اجتماعی و عقیدتی هستند.

برگزاری دومین همایش روز رسانههای اجتماعی

وبلاگ خوبی داری به وبلاگ ما هم سر بزن.
سلام خبرایی که میذاری جالب و متفاوته ممنون