جشن روز رسانههای اجتماعی همه ساله در تاریخ ۳۰ ژون در تمام دنیا جشن گرفته میشود این تاریخ نیز در ایران به همت دبیرخانه همایش روز رسانههای اجتماعی پاس داشته میشود اما برخلاف سایر کشورها در ایران این پاسداشت به صورت همایشی با رویکرد علمی برگزار میشود تا از تمام ظرفیتهای رسانههای اجتماعی استفاده شود.
امسال نیز دومین همایش روز رسانههای اجتماعی در ایران با رویکرد «رسانههای اجتماعی در سازمان» همزمان با روز جهانی آن در سراسر جهان با حضور اساتید، کارشناسان و فعالان رسانههای اجتماعی در تاریخ ۹ تیر ۱۳۹۲ در تالار ایوان شمس تهران برگزار شد.
جواد افتاده دبیر همایش روز رسانههای اجتماعی به این موضوع اشاره دارد که «در ایران سه سال است که ما روز رسانههای اجتماعی را گرامی میداریم. در ۱۰ تیر ۹۰ نخستین جشن روز رسانههای اجتماعی در تهران، ۱۰ تیر ۹۱ نخستین همایش روز رسانههای اجتماعی و هم اکنون دومین همایش روز رسانههای اجتماعی را برگزار میکنیم.»
وی همچنین در مصاحبه با خبرنگار برنامه در شهر اشاره کرد « در سال پیش اولین همایش روز رسانههای اجتماعی با رویکرد بررسی فرصتها و تهدیدهای رسانههای اجتماعی برگزا و امسال با دیدی اجرایی با رویکرد رسانههای اجتماعی در سازمان برگزار خواهد شد.»
این رویکرد علمی، پژوهشی در پاسداشت این روز به این نقطه ختم شده است تا هر ساله با دعوت از علاقهمندان و مشتاقان این حوزه به ارسال مقالات خود به دبیرخانه همایش سطح علمی همایش را اتقا داده، امسال نیز حدود ۳۰ مقاله در بخش فراخوان مقاله به دست دبیرخانه همایش رسید و ۱۵ مقاله پذیرفته شد که با بررسی کمیته علمی همایش از سه نفر برتر این همایش تقدیر به عمل آمد. که نفرات اول و دوم مقالات به ترتیب به عنوان سخنران ابتدانی و پایانی مقاله خود را برای حاضرین ارایه کردند.
رتبه اول مقاله موانع به کارگیری رسانه اجتماعی در سازمان ها (مطالعه موردی سازمان شهرداری تهران) نوشته مشترک دکتر سید وحید عقیلی، آذر اسدی کرم و محیا برکت
رتبه دوم مقاله کتابخانههای روی ابر: بهرهگیری از رسانههای اجتماعی در کتابخانه های دانشگاهی نوشته مشترک دکتر امیر رضا اصنافی و مریم پاکدامن نائینی
رتبه سوم مقاله کاربرد رسانه های اجتماعی در سازمان های مردم نهاد نوشته زهرا صبورنژاد
رسانه اجتماعی در سازمان
در بخش سخنرانی دکتر یونس شکرخواه رئیس موسسه مطالعات آمریکای شمالی و اروپا دانشگاه تهران به عنوان سخنران کلیدی همایش موضوع رسانه اجتماعی و سازمان؛ کنکاش در یک پدیده را بررسی نمودند و اشاره کرد که اجتماعی سازی یک سازمان یعنی درگیر کردن عامل انسانی در فرایند رویهها و فعالیتهای یک سازمان. به گزارش دبیرخانه دومین همایش روز رسانه های اجتماعی، دکتر یونس شکرخواه در ابتدای سخنان خود در این همایش با تاکید بر تمایز رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی یادآور شد: متاسفانه ما تولید ادبیات نمیکنیم و با ادبیات وارداتی شروع به بازی میکنیم و توقع داریم به مقصدی که میخواهیم برسیم که امکانپذیر نیست.
در بخش دیگر از سخنرانیها دکتر حسین امامی به عنوان رئیس کمینه علمی همایش به سخنرانی پرداختند و مفهوم جدید Government 2.0 را شرح دادند این مدرس و پژوهشگر رسانههای نوین به مطالعه تطبیقی وضعیت رسانههای اجتماعی در سه کشور استرالیا، نیوزیلند و برتانیا پرداخت و در ادامه درسهایی از آن را برای ایران مطرح کرد.
جلال سمیعی نیز با بررسی بررسی علل و موانع بکارگیری شبکههای اجتماعی در سازمانهای ایرانی که مطالعهای موردی در مورد چگونگی پیادهسازی شبکه هنر که مرتبط با حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی بود پرداخت.
در انتهای همایش نیز آقای دکتر محمد سلطانیفر که رئیس کمیته تبلیغات و رسانه ستاد دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور منتخب بود و نقش اساسی در برپایی و پیروزی کمپین انتخاباتی روحانی بخصوص در فضای آنلاین و رسانه های اجتماعی داشت به عنوان سخنران آخر بر روی سن حاضر شد و سیاست کمپین تبلیغاتی رئیس جمهور منتخب را مورد بررسی قرار دادند و با تاکید بر ابزار رسانههای اجتماعی که نقش موثری در پیروزی این کمپین دانستند.
جناب آقایان علی اکبر اکبری تبار، ابراهیم اسکندیپور، رضا قربانی و امید جهانشاهی نیز دیگر سخنران همایش بودند.
لازم به ذکر است که فایلهای ارایه تمام سخنرانهای محترم دومین همایش روز رسانههای اجتماعی بر روی سایت همایش به آدرس Smday.ir برای علاقهمندان قرار دارد.