پدرام الوندی: مردم آمریکا اطلاعات سیاسی خود را ازکجا میگیرند؟ ظاهرا گسترش وب، تلفنهای همراه هوشمند و تبلتها باعث شده است زمان، مکان و چگونگی خبرگیری مخاطبان متفاوت شده است. همین مسئله هم طراحان کمپینهای انتخاباتی را واداشته است تا پیام را متناسب با رسانهها تولید کنند.
در این اینفوگرافی آمده است که یک سوم کسانی که یک آگهی سیاسی را در یوتیوب دیدهاند هرگز در تلویزیون آن را نمیبینند. به سادگی میبینیم که در این حوزه یوتیوب یک سوم بازار تبلیغات تصویری انتخابات آمریکا را جذب خود کرده است. یک سوم رای دهندگان بالقوه نیز گفتهاند که یک هفته است اصلا تلویزیون ندیدهاند. (برای دیدن اندازه واقعی اینفوگرافی روی آن کلیک کنید)
درباره موبایل داستانهای دیگری هم هستند. ۸۳ درصد رای دهندگان ثبت نام کرده آمریکایی موبایل دارند. بزرگسالان گفتهاند به جای روزنامهخواندن، خبرها را با موبایل چک میکنند. ۹۰ درصد کسانی هم که تبلت دارند، از آن برای خبرخواندن استفاده میکنند و نیمی از آنها گفتهاند که هر روز این کار را به صورت منظم انجام میدهند.
در مورد کامپوترهای شخصی هم نکته دیگری آمده است و آن اینکه اینترنت منبع خبری ۶۸درصد از رای دهندگان آمریکایی است و نیمی از رای دهندگان اذعان کردهاند که شیوه حضور کاندیدا در فضای آنلاین بر رای آوری او اثر دارد.
همه اینها نشان از این دارد که «همهجایی» بودن رسانههای اجتماعی ماهیت کمپینهای انتخاباتی را تغییر داده است. یکسان سازی پلتفورمهای ارائه محتوا سبب شده است تا یک فیلم کوتاه تبلیغات انتخاباتی با ظرفیتی بیش از گذشته از طریق تلفنهای همراه، تبلتها و کامپیوترهای شخصی دیده شود. دوباره به اشتراک گذاشته شود و در فضای مجازی آغازگر گفتوگو و تعامل کاربران باشد. تصویر تلویزیون به کامپیوترها راه یافته است و نسل جدید «همهکاره»های هوشمند کدهای دیجیتال را در جیب مخاطب-کاربرهای امروزی جای داده است. رسانههای اجتماعی کار سیاستمداران را سخت تر کردهاند.