یکی از تفکرات و باورهای رایج غلط درباره رسانههای اجتماعی این است که شرکتها و حتی برندها با داشتن حداقل هزینه و حتی بدون پرداخت کوچکترین هزینهای، میتوانند نتایج مثبتی را با حضور در رسانه های اجتماعی کسب کنند!
در اصلاح این باور نادرست، باید بگوییم که مطمئن باشید اگر قرار باشد راهاندازی صفحات فعال در رسانههای اجتماعی از فیسبوک گرفته تا شبکهی اینستاگرام، بدون پرداخت حتی یک سکه باشد این مورد مانند رستورانی خواهد بود که درخواست لولهکشی آب کرده است و بعد امیدوار است تا غذا آماده شود.
با توجه به این حقیقت که دستیابی به موفقیت با حضور مداوم در رسانههای اجتماعی همراه است لازم است تا پنج مورد از هزینهی پنهان موجود در این رسانهها را بشناسیم تا بدانیم حضور در این رسانهها چندان هم رایگان رایگان به شما ارائه نمیشود.
۵- تامین نیرو
بازاریابان جدی و فعال رسانههای اجتماعی به دنبال نیروهای کاری ماورای داخل شرکت و بنگاه خود هستند چرا که مهارت فعالان خارجی منجر به کسب مزیتهای رقابتی برای شرکتشان میشود که بازاریابی رایگانی را برای رسانههای اجتماعی نتیجه میدهد. بنابراین شما به عنوان یک کاربر رسانه اجتماعی، سهمی در ارزیابی مشتریان شرکتها دارید و برای حمایت بیشتر شما، تولید محتوای هماهنگ با آن شرکتها نیاز است.
۴- پایش
ابزارهای زیادی هستند که پایش صفحات افراد را در رسانههای اجتماعی بر عهده دارند که میتوانند احساسات منفی، مثبت و بیطرف شما را در طول مکالمات انجام شده در رسانههای اجتماعی بازشناسند.
۳- مدیریت مکالمات
در این مورد نیز، ابزارهای زیادی مانند «سوشیال اوومپ[SocialOomph]»، «توییت دک[TweetDeck]» و «هوتسویت[HootSuite]» برای مدیریت گفتگوی کاربران بصورت رایگان در شبکهها وجود دارد که متاسفانه همین نسخههای رایگان این ابزارها، ابزارهای ناکافی و نامناسب برای تعاملات خدمات مشتریان است.
۲- توسعه محتوا
محتوای جذاب و قابل توجه در بیشتر اوقات با داشتن عکس و تصویر مورد توجه قرار میگیرند و به اشتراک گذاشته میشوند و به طور معمول، تولید این تصاویر، عکسها، الگوهای رفتاری و اینفوگرافیها با صرف هزینه همراه است.
۱- پرداخت رسانهای
یکی از بزرگترین هزینههای پنهان در رسانههای اجتماعی، این است که شما برای حفظ طرفدارانتان در فیسبوک بعد از مدتی که پایگاه طرفداران برند شما ایجاد شد مجبور به هزینه کردن هستید و حتی شاید مجبور باشید تا به فیسبوک، حق امتیاز پرداخت کنید.
با این اوصاف، آیا منطقی است که حضور در رسانههای اجتماعی را رایگان تصور کنیم؟ و یا آن را جزو هزینههای جدید کسبوکار تلقی نکنیم؟
در پاسخ، میتوان گفت که رسانههای اجتماعی هنوز هم میتوانند به عنوان یک جزء بازاریابی مقرون به صرفه در کسبوکار شما نقش ایفا کنند و مهم ترین نکته، آن است که حضور در رسانههای اجتماعی و هزینه کردن برای آن، مدافعی بلندمدت برای برند شما خواهد بود.
دوستان رسانهی اجتماعی، اگر شما هم، هزینههای پنهان دیگری را شناسایی کردهاید لطفا از بیان آنها و شریک کردن ما در دانستههایتان دریغ نفرمایید.