آیا شما تا به حال از رسانههای اجتماعی برای پیدا کردن یک شغل استفاده کردهاید؟ یا به عنوان کارمند بالقوه ظاهر شدهاید؟ آیا شما فکر میکنید کارفرمایان باید برای تصمیمگیری در مورد استخدام افراد برمبنای پروفایلهای آنان در رسانههای اجتماعی عمل کنند؟
رسانههای اجتماعی همواره یک روش بسیارخوب برای یافتن فرصتهای شغلی بودهاند. از آنجا که این رسانهها به شما اجازه میدهند تا با افراد آنلاین، ارتباط برقرارکنید؛ بنابراین یافتن فرصتهای شغلی بیشتر درمقایسه با زندگی واقعی را برای شما آسانتر میسازد. شما میتوانید از رسانههای اجتماعی برای ایجاد ارتباطات با دیگران پیرامون رشته و تخصص خود استفاده کنید، ازفرصتهای شغلی بالقوه و همکاری با افراد دیگر که علاقهمندیهای شما را به اشتراک میگذارند، آگاه شوید و یا حتی خودتان را به عنوان فرد بسیار آگاه و متبحر در زمینه تخصص خود معرفی کنید.
زمانی که درمورد یافتن شغل از طریق رسانههای اجتماعی صحبت میشود، بسیاری افراد به لینکداین فکر میکنند- به این دلیل که این رسانه اجتماعی یک پلت فرم برای افراد حرفهای در همه تخصصهای متنوع دنیاست ـ با این حال کارهای دیگری نیز وجود دارد که شما میتوانید انجام دهید و شبکههای اجتماعی دیگری که میتواند به همان اندازه به شما کمک کند.
باید به این نکته نیز توجه داشت که همانطور که رسانههای اجتماعی میتواند به شما در یافتن شغل کمک کند، واقعا قادراست تاثیر منفی نیز برجستجوی شغلی شما داشته باشد.
لیلاچ بولاک، مشاور رسانههای اجتماعی و بنیانگذار Socialable.co.uk، در این مقاله نکاتی درخصوص نحوه استفاده از رسانههای اجتماعی برای یافتن شغل بیان میکند:
پروفایل شما در رسانههای اجتماعی
اولین کاری که باید انجام دهید این است که مطمئن شوید پروفایل رسانههای اجتماعی که درآن عضو هستید، کامل هستند و حداقل کمی نگاه حرفهای به آنها داشته باشید.
اطمینان حاصل کنید که آنها تمام اطلاعات مربوط به شما به خصوص گذشته علمی و تجربه کاری قبلی شما را ارائه میدهند؛ تصویر پروفایل شما نیز بسیار مهم است و احتمالا به شما خیلی کمک خواهد کرد. قاعدتا نباید توقع داشته باشید با هر تصویری استخدام شوید!
بیشترکارفرمایان، به طورفزایندهای پروفایل رسانههای اجتماعی افراد را برای ایده گرفتن و درک این موضوع که با چه شخصیتی روبروهستند، ارزیابی میکنند و به عنوان یک فاکتوربسیارمهم تصمیم گیری درمورد استخدام یا عدم استخدام فرد لحاظ میشود. بنابراین ایده خوبی است که قبل ازارسال مطلب جدید و یا قراردادن یک تصویر جدید بر روی پروفایلتان، دوبار درمورد آن فکر کنید.
مطالعه انجام شده توسط موسسه CareerBuilder و به نقل از فوربس نشان داده است که “۳۷ درصد از کارفرمایان ازشبکههای اجتماعی برای غربال کردن متقاضیان شغلی استفاده میکنند “ و “۳۴ درصد از کارفرمایانی که به بررسی پروفایلهای رسانههای اجتماعی افراد میپردازند، اظهار کردند که به مواردی دست یافتهاند که باعث عدم استخدام متقاضیان شده است”. برخی از این موارد که باعث شد کارفرمایان پس از بررسی پروفایل رسانه اجتماعی متقاضیان کاراز استخدام آنها منصرف شوند عبارتند از:
- شواهد شرب خمر/ یا استفاده از مواد مخدر
- مهارتهای ارتباطی ضعیف در مشخصات نمایش داده شده
- گفتهها و نکات منفی توسط کارفرمایان قبلی
- اظهارنظرها و یا کامنتهای تبعیض آمیز در مورد نژاد، جنسیت یا مذهب
- دروغگویی و یا عدم بیان واقعیت درمورد مدارک تحصیلی
بنابراین، اگر شما به دنبال یک شغل هستید (یا حتی میخواهید شغل فعلی خود را نگه دارید) بهتر است از بیان مطالبی که شما را در وضعیت نامطلوب قرار میدهد، خودداری کرده و درعوض دستاوردها و نکات مثبت خود را برجسته نمایید.
نکته دیگر اینکه هرچند وقت یکباراقدام به ارسال محتواهایی کنید که با رشته و کار شما مرتبط باشد و نشان دهد که که شما به کار خود علاقه مند و در این زمینه پرشور هستید.
راه اندازی یک وبلاگ یا وبسایت
اگر وقت داشته باشید (و دانش برای یک موضوع)، شما میتوانید وبلاگ خود را با موضوعات انتخابی که به زمینه کاری شما مرتبط است، راه اندازی کنید. با این روش شما قادرهستید پستهای وبلاگ خود را دررسانههای اجتماعی به اشتراک بگذارید و همچنین به کارفرمایان بالقوه نشان دهید که درمورد موضوع مورد نظر، اطلاعات بسیاری دارید و به آن علاقهمند هستید. بعلاوه شما هم اکنون یک وب سایت دارید که میتوانید ازاکانتهای رسانههای اجتماعی خود بر مردم نظارت کرده و یا آنها را راهنمایی نمایید. این نشان میدهد که شما ابتکارعمل دارید و واقعا به کار خود علاقه مند هستید، همین امر تاثیرگستردهای به همراه داشته و شما را از افراد دیگر جویای کار جدا میسازد.
شما میتوانید وب سایت خود را به گونهای تنظیم کنید که نمونه کارهای شما در آن نمایش داده شود و آن را به رزومه کاری برای هر فردی که مایل به بررسی آن میباشد، تبدیل کنید. مطمئن شوید که لینکها به وبلاگ و یا وب سایت خودتان برروی پروفایل همه رسانههای اجتماعی قراردادهاید و به راحتی قابل دسترس میباشند.
شبکه و تعامل؛ راه را باز کنید!
بهترین راه برای پیدا کردن فرصت های شغلی جدید شبکهها هستند. رسانههای اجتماعی یک راه آسان برای ملاقات با افراد جدید و ایجاد روابط با آنها ارائه میدهند. سعی کنید با استفاده از این رسانهها با افراد جدید صحبت کنید،ازطریق کامنت، به اشتراکگذاری و لایک کردن مطالب با آنها تعامل داشته باشید و تا آنجا که ممکن است فعال باشید.
شرکتهایی را که به آنها علاقهمند هستید لایک و آنها را دنبال کنید، درارتباط با رشته و تخصص کاری خودتان با آنها وارد گفتگو شوید تا به آنها نشان دهید که فرد بسیارباهوش و مطلعی هستید و میتوانید ارزش واقعی خود را در اختیار کارفرمایان بالقوه قرار دهید. همچنین سعی کنید به نوبه خود به طور منظم به سوالات دیگران پاسخ داده و یا محتوا و مطالب متعدد ارسال نمایید.
لینکداین کاریاب آنلاین!
لینکداین شاید انتخاب اول افراد باشد زمانی که میخواهند از رسانههای اجتماعی برای یافتن شغل استفاده نمایند.
اولین چیزی که شما باید انجام دهید این است که از کامل بودن مشخصات خود مطمئن شوید. یک تصویر پروفایل بزرگ، اطلاعات به روز درباره دستاوردهای گذشته، معلومات و هنرها و همچنین یک لیست کامل از تجربیات کاری و لینک کردن آنها به پروفایلهای سایررسانههای اجتماعی، وب سایتها و وبلاگها. برای بهترساختن پروفایل خود شما میتوانید از ویژگیهای رسانههای غنی (مترادفی برای چند رسانهای های تعاملی) استفاده کنید تا «به طوربصری داستان حرفهای و دستاوردهای خود را به نمایش بگذارید». این کارقطعا شما را مجزا از سایر جویندگان کارقرار میدهد. همچنین وبلاگ خود را به پروفایل لینکداین لینک کنید به طوری که آخرین پستهایهای بلاگ به همان صورت درآنجا نیز ارسال میشود.
هنگامی که انجام کارهای پروفایل به پایان رسید، فهرست ارتباطی خود را تهیه کنید. به دنبال افرادی باشید که ملاقات کردهاید و سپس ازمنوی معرفی برای برقراری ارتباط با افراد دیگر استفاده نمایید.
اگر شرکتهایی را میشناسید که مایل هستید درآنجا مشغول بکار شوید، در جستجوی افرادی باشید که برای این شرکتها کارمیکنند و سعی کنید در صورت امکان ازطریق ارتباطات دیگر خود با آنها درارتباط باشید.
به گروههایی بپیوندید که مرتبط با رشته و تخصص شما هستند و به طور منظم با دیگر کاربران این گروه در تعامل باشید. سعی کنید به سوالات دیگر اعضاء گروه پاسخ داده و تا بیشترین حد ممکن با آنها در ارتباط باشید.. شما همچنین میتوانید با انتخاب گزینه دریافت خلاصه روزانه هریک از گروهها ازطریق ایمیل، مطمئن باشید که هیچ چیز را از دست نخواهید داد
توییتر در وازه ایجاد ارتباط و گفتوگو
توییتر راه بسیار آسان و ساده ای برای ارتباط با مردم برقرار و توسعه روابط جدید فراهم میکند. بر خلاف بسیاری از شبکههای اجتماعی دیگر، کاربران توییتر به ندرت پروفایل های خصوصی دارند و به راحتی میتوانید با کاربران دیگر وارد گفتگو شوید.
ابتدا شروع به دنبال کردن شرکتهایی باشید که آنها را برای کار ترجیح میدهید. ترسی نداشته باشید ازاینکه درمورد تمایلشان به استخدام افراد جدید سوال کنید. در بدترین حالت، آنها یا به شما پاسخ منفی میدهند و یا اصلا پاسخ نمیدهند. با دقت به توییتهای آنها توجه داشته باشید تا اگردر مورد هرگونه فرصت شغلی توییتی منتشر شد، به سرعت بتوانید پاسخ دهید.
همچنین میتوانید به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید تا اگرفردی به دنبال استخدام درزمینه رشته و تخصص شماست، از آن مطلع شوید.. شما متوجه خواهید شد که بسیاری از کسبوکارها، پیشنهادات شغلی خود را بر روی توییتر آگهی میکنند؛ بنابراین هرگز نمیدانید چه زمانی ممکن است شانس به شما روی آورد. ابزارهایی مانند TwitJobSearch نیزکمک میکند تا به سادگی کلمات کلیدی را در نوار جستجوی خودش وارد کنید و ازهمه فرصتهای شغلی موجود که با معیارهای شما مطابقت دارد، باخبر شوید. آنها بیش از ۱۹۳ هزار پیشنهاد شغلی را تنها در۳۰ روزگذشته ازتوییترارایه دادند.
فیس بوک و گوگل پلاس؛ حضور در گروهها
هنگامی که یافتن شغل به فیس بوک وگوگل پلاس کشیده میشود، توصیه میشود به گروهها و جوامع برای شبکه شدن با مردم بپیوندید. این یک روش عالی برای ملاقات با افراد جدید است و با امیدواری، فرصتهای شغلی پیدا میکنید. سعی کنید به طورمنظم با دیگراعضا تعامل داشته باشید و مراقب هرنوع پیشنهادی باشید.
بعلاوه میتوانید صفحات شرکتها را دنبال کنید و سعی کنید با آنها ارتباط برقرارکرده و خودتان را بشناسانید.
در حالت کلی، اطلاعات کامل و حرفهای از خودتان ارائه دهید. سعی نکنید درباره مهارتهای خود دروغ بگوید، سعی کنید، خودتان باشید.
مقاله خوب و اثرگذار بود
سلام
من بعد از دیدن سایت شما ودیدن این همه مطلب
میخواهم بگویم آفرین و…… excellet