اگر کسی از شما سوال کند که شما به طور فعال از چه تعداد رسانه اجتماعی استفاده میکنید، چه تعداد میتوانید نام ببرید؟ برای شروع شما به فیس بوک برای به اشتراک گذاشتن آپدیتهای شخصی، به توییتر برای به اشتراک گذاشتن آخرین اخبار، به گوگل پلاس برای هنگات(سرویس گفتوگوی ویدیویی)، به پینترست برای جمعآوری و اشتراکگذاری تصاویر وقایع مورد علاقه، به اینستاگرام برای عکسهای خود، به فوراسکویر برای به اشتراک گذاشتن راهنماییهای مبتنی برمکان و به لینکدین برای آپدیتهای مشاغل نیاز دارید، قبل از اینکه اینها را بشناسید، به این فکر میکردید که چگونه میتوانید زمان کافی برای استفاده ازهمه این رسانهها، بدست آورید!
در پستی درQuora ، یک کاربر نوشت: «من به خودم توجه کردم… که درگیری مداوم و فعالانه در یک شبکه اجتماعی جدید، غالبا خیلی سریع منجربه توقف درگیری در یک شبکه اجتماعی دیگر میشود.» کاربر دیگری در پاسخ به این نظرگفت «برای هر فردی دشوار است که بتواند در آن واحد، روابط خود را در بیشتر از سه جامعه حفظ نماید اما من میگویم که فردی با تعامل بسیار بالا و اجتماعی، میتواند تا ۹ شبکه را با موفقیت مدیریت نماید.»
توافق نهایی از این مکالمات و نظرات مطرح شده چیست؟ ظاهرا هر فردی با فرد دیگرمتفاوت است زمانی که برای حفظ و نگهداری حضور فعال خود، وارد چندین شبکه مختلف میشود. درحالی که برخی میتوانند دراستفاده از این شبکهها تعادل را رعایت کنند، برخی دیگر یک شبکه را به حساب دیگرانی راهاندازی میکنند که بهترآن را با علایقشان انطباق میدهند.
یک مطالعه تازه درخصوص استفاده از رسانههای اجتماعی نشان داد که هر کاربر به طورمتوسط دارای دو حساب کاربری در رسانههای اجتماعی است. درحالیکه برخی از کاربران از عضویت درشبکههای مختلف لذت میبرند، افرادی هم وجود دارند که تنها یک جامعه ازرسانهها را دوست دارند و به آن تعلق پیدا میکنند؛ حتی زمانی که وسوسه پیوستن به یک شبکه اجتماعی جدید بوجود میآید. دسته سومی نیز وجود دارند که از شبکههای مختلف استفاده میکردهاند اما به تدریج، استفاده خود را محدود کرده تا جاییکه فقط یک پلت فرم باقی مانده است.
اجتناب از چهره های آشنا
متیو شیری یکی ازصاحبان کسب و کار گرجستان، در سال ۲۰۰۸ به توییتر پیوست، و خود را در توییتر به عنوان « کاربر سنگین» توصیف کرد.شیریهمچنین درفیس بوک عضو شد اما چندی بعد آن را ترک کرد به این دلیل که از دیدن چهرههای آشنا خسته شده بود. او گفت:« من از شرفیس بوک خلاص شدم چرا که اغلب شامل افراد مسن دبیرستانی بود که می خواستند به اینترنت آویخته شوند.آنها بعدها دیگر نخواستند که در ارتباط با من باقی بمانند ـ اما چرا الان من میخواهم که با آنها ارتباط داشته باشم؟»
ممکن است برخی ازمردم مخالف این نظر باشند که ازبکاربردن شبکههای اجتماعی به دلیل دوستانی که در دنیای واقعی دارند اجتناب کنند. بر طبق مطالعهای که در سال ۲۰۱۱ توسط موسسه تحقیقاتی پیو اینترنت انجام شد، تقریبا دو سوم کاربران رسانههای اجتماعی گفتند که حفظ ارتباط با دوستان و خانواده، اصلی ترین دلیل آنها برای پاسخ به چرایی حضور دراین پلتفرم هستند. اما بسیاری ازکاربران آرامشی را در این شبکهها یافتهاند جایی که در آن نه به خاطراین واقعیت که دیگران را میشناسند، بلکه به دلیل علایق و منافعشان محدود میشوند.
جان الیس، متخصص بازنشسته مغز و اعصاب از آماریلو تگزاس گفت: خانواده و دوستانش به او پیشنهاد کردند که به شبکه فیس بوک بپیوندد اما آنها مطلبی درباره خدماتی که به او ارایه میدهد بیان نکردند. آلیس گفت:« من کمی تنها و منزوی هستم و ارتباطم را با افرادی که علاقهمند به رابطه با آنها بودم ازطریق ایمیل حفظ میکردم و بنابراین هیچگاه در زندگی نیاز به مای اسپیس و یا فیس بوک را احساس نکردم.»
دوستان جدید به جای دوستان قدیم!
درعوض، الیس شبکه اجتماعی گوگل پلاس را یافت. یک شبکه اجتماعی که به نظر او چیز بدی نبود. «من می توانم بگویم که در مورد گوگل پلاس چیزی اضافه تر وجود دارد. به جای روابط خونی و اتاقی برای انعکاس صدای دوستان، شما میتوانید به افراد جدید با ایدهها و دیدگاههای تازه و نو دست یابید، اگرمایل بودید به بحث و تبادل نظر با آنها بپردازید و یا اینکه ارتباط خود را قطع کنید.»
جایگزین شما در شبکه
افراد دیگرمانند چارلی مسیچ، مشاورارتباطات سیاسی در واشنگتن دی سی، تمایل کمتری برای پیوستن به یک شبکه اجتماعی مانند فیس بوک احساس میکردند؛ چراکه به افراد دیگری دسترسی دارند که آنها را از به روز رسانی دوستان و خانواده مطلع میکنند.
او گفت: «همسر من درفیس بوک حضور دارد بنابراین به من اطلاعات به روز شدهای درمورد افرادی که درغیراین صورت نمیتوانستم آنها را ببینم، میدهد.هنوز در درون من بخشی وجود دارد که فیس بوک را مفید نمیداند. شاید :.۷<راین باره سرسخت و یکدنده هستم.»
ارتباط با منابع مشترک!
مسیج از سال ۲۰۰۸ که به این سرویسها ملحق شد، فقط و فقط کاربر توییتر بوده است. «توییتر برای من جذاب بود برای اینکه مانند فیسبوک نبود. توییتر بیشتر شبیه بازاری از ایدهها و اطلاعات است و من فکر میکنم درارتباط با یک جامعه براساس منافع وعلایق، قطعا جذابیت خاصی وجود دارد.»
جایی باشید که دوستانتان هستند!
در حالی که استفاده از شبکههای اجتماعی برای ارتباط با مردم درزمینه علایق مشابه، باعث جذب برخی افراد میشود؛ بسیاری دیگرازاینکه شبکههای اجتماعی آنها را به دوستان و خانواده شان متصل میسازد، خشنود هستند. برای زاچری کریکر، دانشجوی دانشکدهای در سینسیناتی، فیس بوک را به دلایل بسیاری اولین و تنها شبکه اجتماعی مورد استفاده خود میداند. او میگوید: «فیس بوک جایی است که دوستانم هستند. من در فیس بوک حضور دارم زمانی که خیلی خستهام و یا نیازدارم که با کسی هم صحبت شوم. به نظر میرسد همه به همین صورت عمل میکنند.»
این قدرتی است که با در اختیار داشتن بیش از یک میلیارد نفر کاربر فعال به دست میآید. در مطالعهای که در سال ۲۰۱۲ توسط موسسه تحقیقاتی پیو اینترنت انجام شد، حدود ۶۷ درصد از افراد بزرگسال آنلاین گفتند که از فیس بوک استفاده میکنند. اما کریکر گفت که نسبت به شبکههای اجتماعی واقعی، وفاداری کمتری در شبکههای مجازی احساس میکنم و بنابراین بیشتر درجاهایی حضور دارد که دوستانش هستند. «اگر دوستانم فیس بوک را رها کنند و به توییتربروند، من هم احتمالا به آنجا خواهم رفت.»
فیسبوک یک بازار است!
شما باید توسط بسیاری از رسانههای اجتماعی کارهایی انجام دهید تا افرادی شما را دنبال کنند. بنتالی گورج ،مدیر اجرایی مرکز نوآوری دراوهایو، میگوید «اما فیس بوک، همه دوستان من در آنجا حضور دارند. آنها ممکن است در لینکداین و یا توییترنباشند، اما در فیس بوک حضور دارند.»
جورج در سال ۲۰۰۵ به عنوان یک دانشجوی کارشناسی ارشد به فیس بوک پیوست و از آن زمان نه تنها به صورت شخصی بلکه به شکل حرفه ای تبدیل به “کاربرسنگین” این پلت فرم شده است،. «این فوق العاده است که من میتوانم از فیس بوک برای مقاصد مختلف استفاده کنم. بیشتر کاربران اینجا حرفهای هستند و بنابراین نگرانی از اینکه آنها من را دنبال کنند ندارم. ازجنبه عرضه و تقاضا، اینجا یک بازاراست.»
جالب اینکه، جورج بیان کرد که درلینکداین حضور ندارد و زمان را به عنوان بزرگترین عامل بازدارنده مقصر میداند. « من ارزش استفاده از لینکداین به عنوان یک شبکه برای افراد حرفهای را درک میکنم و اینکه میتوان با افرادی در تماس بود که ممکن است شناخته شده و یا ناشناخته باشند. به هرحال پیوستن به این شبکه در لیست کارهای من قرار دارد.»
زمان ماسب برای فیسبوک بازی
به نظر میرسد، دسترسی به زمان برای فعال بودن در شبکههای مختلف رسانههای اجتماعی، برای بسیاری ازافراد موضوع مهمی باشد. مقالات بی شماری وجود دارد که راهنماییها و مشاوره برای مقابله با فرسودگی رسانههای اجتماعی ارایه میدهند.
شیری، صاحب کسب و کار از گرجستان که در اصل از توییتر به عنوان اولین منبع شبکه اجتماعی استفاده کرد، وقتی که در سال ۲۰۱۲ به App.net (سرویس شبکه اجتماعی آنلاین و میکروبلاگینگ) پیوست، احساس کرد به دلیل مدیریت حضوراجتماعی چندگانه، استرس و اضطرابی در او بوجود آمده است. به محض اینکه شیری شروع کرد زمان بیشتری را در .اپ دات نت سپری می کندفشاری بالایی را در جهت برابرشدن با همهمهها در هرشبکهای احساس کرد.
«این یکی از دلایل اصلی من برای پایان دادن و حذف اکانتهایم در توییتر و فیس بوک بود. من احساس نیاز میکردم که همه چیزهایی که آنجا بودند را ببینم و چک کنم. ازهر دقیقهای که در این شبکه جدید سپری میکردم، به طور کامل لذت میبردم، اما بعد از مدتی هشداری را از فیس بوک و توییتر دریافت کردم.»
توییتر وسوسهگر
شیری گفت: « بعد از حذف اکانت فیس بوکم یک مهمانی کوچک ترتیب دادم.» اما ترک توییتر او را وسوسه کرده بود. « من زمان زیادی را در این پلت فرم سپری کرده بودم.» واذعان داشت که تا زمان حذف اکانتش در توییتر، بیش از ۳۱ هزار توییت داشت. اما الان اصلا از ترک آن پشیمان نیستم و دیگر ضرورتی برای چک کردن آن احساس نمیکنم چرا که دیگر وجود ندارد.»
شیری اضافه میکند کاربرانی که تا به حال تنها در یکی از شبکههای اجتماعی بودهاند، نمیتوانند متوجه شوند که ترک کردن یک سرویس چقدر دشوار است. اما برای آنهایی که تنها یک شبکه اجتماعی را مورد استفاده قرار میدهند، نیاز دارند نسبت به پلت فرمهایی که آنها را شاد میسازند، عکس العمل نشان دهند.
ممنون، مطلب خوبی بود
چند تا نکته بعد از خوندن این مطلب به ذهنم رسید که مینویسم:
من بین تمام شبکه ها، شبکه ای رو دوست دارم که بتونم در لحظه، فیدبک احساسی که به اشتراک میزارم رو از کاربران دیگه بگیرم. از بین همه شبکه ها، توییتر به دلیل ماهیت استفاده ای که از اون می شه، در بین همه شبکه های دیگه، بهترین بوده و هست. (این رو بعنوان کاربری عرض می کنم که سالهاست از فیس بوک استفاده کردم و بعد از فعال کردن اکانت توییترم، فقط عکسهایی که در اینستگرام میگذارم روی فیس بوکم منتشر میشه و فعالیت بیشتری ندارم)
شما اگر در فیس بوک یا پلاس، لینکی رو شیر کنید، فاصله ی زمانی لایک و پلاس و شیر شدن اون زمان بر هست، اما در توییتر در کمتر از یک یا دو دقیقه، با فیو و ریتوئیت مواجه می شید.
توییتر کمتر شکل بازار و اقتصادی به خودش گرفته و میشه گفت به ماهیت خودش وفادار مونده، کمتر چیزی رو پیشنهاد میکنه و تغییرات در این پلت فرم زیاد محسوس نبوده، اما آگهی ها و تغییرات روز به روز دیگر شبکه ها مثل فیس بوک و پلاس، آزار دهنده س.
آدم های تکراری: بیشتر افرادی که در شبکه ها همدیگر رو فالو می کنند تکراری هستند، اما در توییتر با تنوع بیشتری مواجه هستیم و می شود از روی ریتوییت های سایر کاربران، افراد مشابه با تخصص و افکار خودمان را پیدا کنیم.
در کل هیجان استفاده از توییتر در هیچ یک از شبکه های دیگر اتفاق نمی افتد.
نکات خیلی خوب بود محمود جان استفاده کردم.