این روزها محتوا در رسانههای اجتماعی بیشمار است. وب با رویکرد تولید محتوا توسط کاربران اقیانوسی از دادهها شده است. اما اینقدر که محتوا زیاد است، شاید محتوای تولیدی کاربران دیده نشود! یکی از راهکارهای اصلی برای دیده شدن محتوا استفاده از #هشتگ در محتواست.
هشتگ چیست؟
هشتگ یا # یک نماد پیشوندی و یکی از تگهای ابرداده است. که با ظهور توییتر در دنیا عمومی شد و هم اکنون رسانههای اجتماعی چون اینستاگرام، گوگل پلاس، فیلکر، پینترست و غیره برای دسته بندی و دیده شدن محتوا استفاده می کنند. به عنوان مثال:
#اینترنت در #ایران با کندی همراست.
هشتگ ابزاری برای دستهبندی چنین پیامهایی فراهم میکند، تا افراد بتوانند آن هشتگ را جستجو کنند و مجموعهای از پیامهایی را که شامل آن هستند به دست آورند. عموما کلیدیترین کلمه مربوط به آن موضوع را با علامت هشتگ همراه کنند. این همراه کردن با استفاده از علامت # قبل از کلمه مورد نظر، انجام میشود. در نامگذاری هشتگ میتوانید از حروف، اعداد و علایم مجاز استفاده کنید اما علامتهایی مانند $ یا % غیرمجاز میباشند و به شما اجازه نامگذاری نمیدهند.
در رسانههای اجتماعی روی موضوعات مختلف و متنوعی میتوانید هشتگ ایجاد کنید. به طور مثال شما هشتگ #گل را ایجاد میکنید و مطالبی در مورد آن مینویسید. هر شخصی که در شبکه میباشد میتواند روی هشتگ #گل کلیک کرده و مطلب، دیدگاه یا پست جدیدی در رابطه با آن بنویسد یا نوشتههای دیگران را بخواند.
تاریخچه هشتگ
محبوبیت هشتگ با پیشرفت و محبوبیت توییر بود، که به چریس مسینا الهام بخشید تا یک سیستم مشابه طراحی کند تا در توییتر برای تگ کردن موضوعات موردعلاقه روی شبکهٔ میکروبلاگ مورد استفاده قرار گیرد. او به عنوان اولین پست، مطلبی را در توییتر قرار داد که شامل «هشتگ» بود:
«چه احساسی در مورد استفاده از # (Pound) برای گروهها دارید؟»
Chris Messina, (“factoryjoe”), August 23, 2007
مزایای استفاده از هشتگ
به طور کلی می توان مزایای هشتگ را اینگونه نام برد:
۱- مطالب گذاشته شده در هشتگ را همه میتوانند مطالعه کنند و دیگر نیازی نیست هر شخصی مطلب را جداگانه به اشتراک بگذارد.
۲- با مراجعه به هشتگ، نیازی به جستجوی موضوعتان نیست، میتوانید مطالب گوناگون را مطالعه کنید.
۳- همچنین در جستجوی گوگل میتوانید هشتگ مورد نظر را نوشته و مطالب مربوطه را مطالعه کنید.
ابزارهای دستهبندی هشتگ
سایتهای مفید درباره هشتگ بسیارند اما در اینجا سه نمونه را معرفی میکنیم:
۱- سایت hashtags
این سایت اولین مکانی است که شما میتوانید هشتگهای رایج و پر بیننده را پیدا کنید. معنای هر هشتگ با کلیک روی آن به طور کامل نشان داده میشود.
۲- سایت wthashtag
نوعی سایت مرجع هشتگ است که کاربران منبع هشتگ را ویرایش میکنند. اگر شما نمیدانید هر هشتگی چه معنایی دارد یا اینکه نمیدانید چطور از آن استفاده کنید، شما میتوانید در این سایت جست و جو کرده و توضیح کاملی در مورد هشتگ کسب کنید.
۳- سایت tagdef
این سایت به طور خودکار هشتگهای روز، معروف، جدید و محبوبترین در هفته را به زبانهای مختلف فهرست میکند. کاربران میتوانند معنای این اصطلاحات را برای دیگران بنویسند. اگر کاربران با معانی نوشته شده موافق باشند، میتوانند امتیاز مثبت بدهند و اگر مخالف باشند، امتیاز منفی.
البته گفته میشود، فیسبوک نیز به زودی هشتگ را برای پستهای کاربران فعال میکند تا دستهبندی محتوایی بهتری را در اختیار قرار داد. البته این عمل جستجوی محتوا در فیسبوک را راحتتر میکند!
بنام خداوباسلام اگرچه انسان ها به نوعی به کره زمین افتاده اند وبه دست خود زیست گاه خود را نابود می کنند اما نباید فراموش کرد که این تعمیرنکهداری ساکنین زمین است که از نابودی تمدن ها جلوگیری کرده است هشتگ و دیگر ابر tags نگاه روبه جلوی انسان ها برای مراقبت از داشته های خود است استفاده بهینه از وقت و جذب بیشتر آرا برای اسفاده بهتر
سلام استاد
سوال داشتم
چگونه یک هشتگ با نام دلخواه درسا کنیم؟! اگه میشه دقیق بفرمایید.
سپاسگزارم زیاد
♥