اصطلاح User Experience از جمله واژگانی است که امکان دارد در رزومه هر توسعهدهنده وبی مشاهده کرده باشید، این عبارت بر خلاف ظاهر کوچکاش معانی و مفاهیم زیادی را به همراه خود دارد و صرفا محدود به حوزه وب نمیشود. در واقع فیلد تجربه کاربری (UX) به ارایه دانش جدیدی نمیپردازد! بلکه با اشتراک مفاهیمی در کنار هم مانند طراحی رابط کاربری، معماری اطلاعات، طراحی تعاملی، کاربردپذیری، دسترسیپذیری و غیره به دنبال پیادهسازی یک تعامل خوب بین انسان و محصول یا خدمتی است.
اهمیت طراحی تجربه کاربری از آنجایی حائز اهمیت است که هر محصول هرچقدر نیز به رفع یک نیاز اساسی بپردازد ولی اگر از ظاهر و کاربری خوبی برخودار نباشد تمامی مزیتهای محصول فرصت ظهور نخواهند داشت و مشتری از تمام ظرفیتهای آن محصول استفاده نخواهد کرد؛ در آن روی سکه اعمال یک طراحی تجربه کاربری مناسب با در نظر گرفتن فرآیندها، روانشناسی مشتریان خود فرصتی را در اختیارشان قرار میدهد تا حس استفاده معمولی از یک محصول را به حس علاقه تبدیل کند.
همه ساله در نقاط مختلف دنیا کنفراسهای متعددی مانند UXWeek و UXLondon در این حوزه برگزار میشود که در این میان نیز نخستین همایش تجربه کاربری تهران در تاریخ ۱۱ مهرماه ۹۲ به همت دبیرخانه این همایش در مرکز همایشهای بین المللی تهران برگزار می شود.
همایش امسال با حضور سنخرانان بین المللی و داخلی از حوزههای مختلف مانند طراحی صنعتی، طراحی محصول و توسعه کسبوکار انجام میشود که فرصت خوبی را در اختیار صاحبان کسبوکار، طراحان محصول و افرادی که قصد دارند به تازگی کسبوکار خود را شروع کنند قرار میدهد. تا با آشنایی با مباحث روز و افراد فعال این حوزه نوع ارایه خدمت و محصول خود را متحول سازند.
گفتنی است که در حاشیه برگزاری این همایش دبیرخانه همایش تجربه کاربری برای علاقهمندان فرصتی را فراهم آورده است تا با تولید محتوای فارسی در زمینه تجربه کاربری با شرکت در ترجمه دو کتاب Why We Fail و Undercover of user experience از ۸۰% درصد تخفیف این همایش استفاده کنند. برای کسب اطلاعات بیشتر، یا ثبت نام و شرکت در همایش به سایت همایش مراجعه کنید.