رسانه‌های اجتماعی امروز بدون اجازه وارد زندگی مردم شدند و در حال تغییر سبک زندگی و نحوه استفاده از تکنولوژی هستند. آنها اجتماع مردم را از طریق محتوا درگیر و با ارتباطات گسترش می‌دهند.

۱۰ تیر ۱۳۹۱ روز رسانه‌های اجتماعی (Social Media Day) است. قرار است طبق برنامه‌ریزی انجام شده، همایشی با عنوان «همایش روز رسانه‌های اجتماعی» جهت پاسداشت این روز در تهران همزمان با سراسر جهان برگزار شود.

وب‌سایت مشیبل سه سال است که جهت پاسداشت نحوه استفاده مردم از رسانه‌های اجتماعی، در روز ۳۰ ژوئن به عنوان روز رسانه‌های اجتماعی جشن برگزار می‌کند. این وب‌سایت درباره هدف این روز می‌گوید: «ما این فرصت را به خوانندگان خود می‌دهیم که درباره رسانه‌های اجتماعی و تکنولوژی با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این یک جشن جهانی از پیشرفت تکنولوژی است که قادر است همه افراد را به اطلاعات در زمان واقعی متصل کند».

 تصویب روز رسانه‌های اجتماعی 

مقام‌های چندین شهر آمریکایی و اروپایی با امضای اعلامیه‌ای مشترک، روز سی‌ام ژوئن را به عنوان «روز جهانی رسانه‌های اجتماعی» انتخاب کردند تا هر ساله در این روز، از نقش تأثیرگذار شبکه‌های اجتماعی بر زندگی انسان‌ها تجلیل شود.

در اقدامی غیرمنتظره که در نوع خود اولین است، سی‌ام ژوئن ۲۰۱۱، شهرداران تورنتو، ونکوور، ویکتوریا، سن کارلوس، نوادا، سن‌خوزه، دوبلین و فرمانداران دو ایالت کالیفرنیا و آریزونا، اعلامیه‌ای را امضا کردند که بر اساس آن، روز سی‌ام ژوئن به عنوان روز جهانی «رسانه‌های اجتماعی» نامگذاری و انتخاب شد.

پیشنهاد انتخاب روزی برای پاسداشت شبکه‌های اجتماعی و تأثیر و اهمیت این شبکه‌ها در خبررسانی و شکستن هژمونی رسانه‌ای، پیشتر از سوی دوبلین مطرح شده بود. بسیاری از شرکت‌های بزرگ اینترنتی، دفاتر بزرگی در شهر دوبلین دارند و این شهر به نوعی از شهرهای اصلی استقرار دفاتر شرکت‌های اینترنتی و وب‌سایت‌های مطرح وب۲ محسوب می‌شود.

اعلامیه‌ نام‌گذاری «روز جهانی رسانه‌های اجتماعی» نیز در شهر دوبلین امضا شده و اندرو مونتاگ، شهردار این شهر در معیت شهردار شهر سن‌خوزه، این اعلامیه را در برابر خبرنگاران رسانه‌ها خواند.

نهاد «گروه مدیریت فناوری ایرلند» در تشویق مقامات به انتخاب روزی برای پاسداشت و تجلیل از اهمیت و نقش شبکه‌های اجتماعی در زندگی امروز بسیاری از کاربران اینترنت، نقش پررنگی داشت. این نهاد که مقر آن دوبلین، پایتخت ایرلند است، تلاش‌های گسترده‌ای برای تحکیم و گسترش روابط میان دفاتر اینترنتی دوبلین با دفاتر اصلی شرکت‌های بزرگ اینترنتی و شبکه‌های اجتماعی در منطقه‌ی موسوم به دره‌ سیلیکون انجام داده است.(دره‌ سیلیکون در جنوب شرقی شهر سانفرانسیسکو قرار دارد)

در اعلامیه‌ انتخاب «روز جهانی رسانه‌های اجتماعی» آمده است که این روز قرار است نمادی برای تشویق شهروندان شهرهای امضاکننده‌ اعلامیه به استفاده‌ بیشتر و بهتر از شبکه‌های اجتماعی، اینترنت و مبنایی برای گسترش نقش شهروند-خبرنگاران باشد. از امسال، در این روز از آخرین دستاوردها و پیشرفت‌های فناوری ارتباطات تجلیل خواهد شد و ابعاد تازه‌ای از تأثیر رسانه‌های اجتماعی که به همه‌ شهروندان این امکان را داده‌اند که صدای خود را به گوش دیگران رسانده و به منابع متعددی از اطلاعات دسترسی داشته باشند، بررسی خواهد شد. هر شهر دیگری که مایل باشد می‌تواند این اعلامیه‌ جهانی را امضا کرده و روز سی‌ام ژوئن را به عنوان روز جهانی رسانه‌های اجتماعی و اطلاع‌رسانی با حضور پررنگ شهروندان جشن گیرد.

در شبکه‌های اجتماعی مجازی، کاربران بیش از ۱۴۰۰ قرار گروهی خودجوش در کشورها و شهرهای مختلف جهان برای پاسداشت اولین دوره‌ روز جهانی رسانه‌های اجتماعی هماهنگ و اعلام کرده‌اند. در این قرارها که به شکل عمومی در شبکه‌های اجتماعی همچون «توئیتر» یا «فیس‌بوک» به اطلاع کاربران رسیده، قرار است کاربران از تجربه‌های خود و تأثیر شبکه‌های اجتماعی بر زندگی شخصی ‌و کاری‌شان صحبت کنند و گروه‌های دوستی تازه‌ای را شکل دهند.

جشن روز رسانه‌های اجتماعی در ایران

نخستین جشن روز رسانه‌های اجتماعی در ایران همزمان با سراسر جهان با حضور اساتید (دو عضو هیأت علمی گروه ارتباطات دانشگاه علامه طباطبایی) و کارشناسان رسانه‌ای پنج‌شنبه ۹ تیر برابر با ۳۰ ژون ۲۰۱۱ به همت سایت «رسانه‌های اجتماعی» در تهران برگزار شد. در این جشن حدود ۵۰ نفر از اساتید، کارشناسان و علاقه‌مندان شرکت کردند که در آن جشن ایده راه‌اندازی جامعه پژوهشگران رسانه‌های اجتماعی ایران مطرح شد و این جامعه تشکیل و تاکنون هفت نشست تخصصی در حوزه رسانه‌های اجتماعی برگزار کرده است.

 همایش روز رسانه‌های اجتماعی در ایران

۳۰ ژوئن ۲۰۱۲ برابر با ۱۰ تیر ۱۳۹۱ روز رسانه‌های اجتماعی (Social Media Day) است. قرار است طبق برنامه‌ریزی انجام شده، همایشی با عنوان «همایش روز رسانه‌های اجتماعی» جهت پاسداشت این روز در تهران همزمان با سراسر جهان توسط شرکت لایف وب و جامعه پژوهشگران برگزار شد.

هدف اصلی همایش روز رسانه‌های اجتماعی تبدیل علمی تهدیدهای رسانه‌های اجتماعی به فرصت‌هاست و از جمله اهداف فرعی ایجاد و گسترش ارتباطات واقعی در فضای آنلاین، تولید محتوای علمی و بومی در حوزه رسانه‌های اجتماعی، ارتباط پویا و مفید بین پژوهشگران، مردم و دانشگاه‌ها، ارائه جدیدترین پژوهش‌های بومی در حوزه رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی و به اشتراگ‌گذاری ایده‌های جدید در حوزه رسانه‌های اجتماعی است.

پ.ن: این مطلب را برای بیست و ششمین شماره ماهنامه مدیریت ارتباطات نوشتم. همینجا لازم است از آقای تقی پور عزیز، مدیرمسوول این ماهنامه نیز برای همراهی و همکاریشان با ما در این همایش تشکر کنم.