شهریار نوبهار: در جهانی که امروز ما در آن زندگی میکنیم، جایی که مردم همیشه به دستگاههای ارتباطی و مخابراتیشان متصل هستند و به طور مداوم شبکههای اجتماعیشان را بررسی و بهروز میکنند ، نیازی نیست که شما حتما یک برند بزرگ باشید یا از بودجهی زیادی استفاده کنید تا به عنوان یک تنظیمکننده گرایشات عمومی مشهور و از بازخوردها و تعاملات گستردهای برخوردار شوید. اگر شما هدایت فعالیتهای شبکه اجتماعی یک تجارت را بر عهده دارید یا فقط میخواهید اعتبار خودتان را در این فضا ارتقا دهید.
همه ما قبلا در این شرایط قرار گرفتهایم که تبلیغی را در تلویزیون یا اطلاعیهای را در شبکههای اجتماعی از سوی یک برند مشاهده کردهایم و توجهمان به آنها جلب شده است. بیتوجه به آنکه شوخ، سرگرمکننده یا فقط به طور سادهای هوشمندانه بودهاند، در ذهن ما برداشتی تاثیرگذار از آن اقدامات باقیمانده است.این میتواند عامل تفاوت میان یک برند مطلوب یا بهیاد ماندنی باشد.
جیسون پارکز پنج راهکار موثر برای افزایش تعامل با رسانههای اجتماعی ذکر شده است. این روشها برای شما منجر به کلیکها،تعاملات و دنبالکنندگان بیشتری خواهد شد.
شماره یک : تصاویر گرافیکی با کیفیت بالا
داشتن تصاویری با طراحی گرافیک جذاب و گیرا ، باعث میشود تا ارسالهای شما در شبکههای اجتماعی جایگاه برجستهتری در این رقابت پیدا کرده و مخاطبین بیشتری را به سمت شما راهنمایی کند. برای مثال وقتی که شما در حال نوشتن یک پست وبلاگی هستید، آن محتوا را با استفاده از تصاویر ارتقا دهید و آنگاه بازدید بیشتری را به سوی وبسایت خود هدایت کردهاید. علاوه بر این استفاده از تصاویر مناسب بر قوام و حرفهای بودن برند شما در تمام شبکههای اجتماعیتان خواهد افزود.
ارسالهایتان در شبکههای اجتماعی را همانند یک بیلبورد در آزادراهی تصور کنید. هرچه تبلیغ جذابتر و گیراتر باشد ، مردم بیشتری در هنگام رانندگی به آن توجه خواهند کرد.
شماره دوم : شخصیت اجتماعی
ایجاد پستهای مختلف روزانه برای یک شرکت تجاری، میتواند کار بسیار سختی باشد و به دست آوردن تعاملات و بازخوردهایی برای تمام آن ارسالها حتی سختتر! برای یک کمپین اجتماعی موفق که ایجاد تعامل کرده و پیامتان را برای مخاطبین جذابتر کند، شما باید «خارج از جعبه» فکر کنید.
یک شرکت حمل و نقل اخیرا شخصیتی را به نام «Raffi» خلق کرده و اکثر پیامهای اجتماعیاش را از طرف او ارسال میکند و این منجر به دریافت بازخوردهای بیشتر برایشان شده و به مانند یک زندگی جدید برای شبکههای اجتماعی آنها میماند. اگر شما فردی هستید که می خواهید پیامتان را منتشر کرده و مانند یک فروشنده نیز به نظر نرسید، کاریکاتوری از خودتان بکشید و پیامهایتان را در این فرم به شبکههای اجتماعی ارسال کنید. حتما بازخوردهای بیشتری را شاهد خواهید بود و مردم حقیقتا درباره آخرین ارسالهای شما بیشتر صحبت خواهند کرد.
شماره سوم : حامیان برند
یکی از آخرین گرایشات در بازاریابی اجتماعی این است که به مشتریان خود اجازه دهید تا پیامها را برای شما منتقل کنند. اگر کسی ویدئویی ضبط کرده یا درباره شما یا کمپانیتان در توییتر صحبت کرده است ، چرا همان را بازنشر نمیکنید؟ ارتباط بزرگی بین اعتبار و یافتن حامیان وفادار به یک برند وجود دارد. زمانی که مردم به بیمهی خودرو فکر میکنند آنها لزوما به دنبال یک محتوای جذاب اجتماعی نیستند.
یک شرکت بیمه برنامهای تبلیغاتی را به نام «جرینگ جرینگ کن » ( do the jingle ) را اداره میکرد که در آن موزیسینها قطعاتی ۳۰-۶۰ ثانیهای را میساختند که در آن نواهای ضربی مختلفی شنیده میشد و برندهی این رقابت میتوانست در تبلیغ تلویزیونی این مجموعه حضور داشته باشد.
نتیجه؟ این شرکت ارزان قیمت بیمه خودرو، بیش از سه میلیون مراجعه را در این برنامه اجتماعی دریافت کرده و از همین راه شخصی را برای درخشش در تبلیغ تلویزیونیشان یافتند. به دنبال روشی جذاب برای این باشید که مردم بخواهند درباره شما یا شرکتتان صحبت کنند. این منجر به تولید محتوایی معتبر و نمایشی شگفتانگیز خواهد شد.
شماره چهارم : پاداش دادن به طرفداران
دنبالکنندگان شما به طور مداوم پیامهایتان را میبینند و با آنها در تعامل هستند. آیا آنها شایسته چیزی بیشتر از یک محتوای خوب نیستند؟ در برنامهای هوشمندانه به آنها تیشرت یا کارت هدیهای تقدیم کنید. خواهید دید که بازخوردهای شما مانند یک موشک بالا خواهد رفت. لازم به ذکر نیست که شما از این طریق تعداد زیادی ایمیل و شماره تلفن همراه ( برای مقاصد بازاریابی ) را از سوی دنبالکنندگانتان دریافت خواهید کرد. اگر شما در یک برنامهی ورزشی حاضر شده باشید زمانی را به یاد آورید که تیمی تبلیغاتی، تیشرتهایی را به طرف سکوها پرتاب میکردند.این نمونه تبلیغاتی ۵ دلاری باعث میشد که مردم برای دریافت آن هدیهی ساده به بالا و پایین بپرند !
هدیه دادن در شبکههای اجتماعی میتواند در حالت مشابهی کار کند. از تیشرتهایی برای استفاده تبلیغاتی کمپانیتان در یک برنامه هوشمندانه استفاده کنید و شما خواهید دید که پیامهایتان به بیرون منتقل شده ، تعاملاتتان رشد کرده و طرفدارانتان نیز خوشحال خواهند شد.
شماره پنجم : هرچه کوتاهتر ، بهتر !
زمانی که نوبت به بازاریابی موبایلی میرسد، پیام شما باید فشرده و مختصر باشد. با توجه به اینکه در عصر دیجیتال میزان فرصتگذاری از سوی کاربران برای توجه به پیامها به شدت محدود است ، آنها بسیار کمتر علاقه به خواندن پستهای طولانی در پاراگرافهای زیاد در مقایسه با جملاتی تک خطی دارند. این اصل باید در تمام شبکههای اجتماعی شما رعایت شود. هرچه کوتاهتر ، بهتر !
اگر شما پیامی کوتاه را با تصویری مناسب همراه کرده و به کمک یک شخصیت بهیادماندنی، هدیهای جذاب به دنبالکنندگانتان پیشنهاد کنید، خواهید دید که تعاملات و بازخوردهایتان مانند موشکی سقف آسمان را خواهد شکافت. این نتیجه هم درحوزهی موبایلها و هم دسکتاپها یکسان خواهد بود. این کار همچنین کاربران شما را به حامیان وفادار برند شما در شبکههای اجتماعی تبدیل خواهد کرد.
مرسی. عالی بود.