جواد افتاده، پژوهشگر و مدرس ارتباطات در همایش سراسری روابط‌عمومی‌های وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، موضوع امروز روابط عمومی‌ها را تدوین «استراتژی محتوا» برشمرد و اظهار داشت:  استراتژی محتوا شامل تدوین اهداف، شناسایی مخاطب هدف، تعیین محتوای مرتبط با کسب‌وکار، طرح و پلتفرم اجرایی، ترویج محتوا و اندازه‌گیری موفقیت آن است. لذا محتوا در سازمان‌ها مبتنی بر استراتژی محتوا با دو رویکرد اصلی خلق می‌شوند. محتوا یا مبتنی بر اهداف کسب و کارهاست و یا مبتنی بر نیاز مشتریان تولید می‌شود.

نویسنده کتاب تحلیل شبکه های اجتماعی با اشاره به اینکه در کسب‌وکارهای امروزی محتوا ارتباط می‌سازد، ارتباط منجر به اعتماد می‌شود و  اعتماد باعث فروش می‌شود،  افزود:  در این فرآیند «بازاریابی محتوا» یک اصل اساسی است، زیرا بازاریابی محتوا فرایند تولید و به اشتراک گذاری محتوا (هرنوع) که باعث حفظ مشتریان قبلی و بدست آوردن مشتریان جدید می‌شود.  بنابراین کسب‌وکارها باید به سمت تولید محتوای مفید و اثرگذار بروند.

وی در ادامه تکنیک‌های تولید محتوا برای تلگرام، اینستاگرام و توییتر را به صورت کاربردی و عملیاتی به حاضرین در همایش آموزش داد و به کمپین‌های آنلاین و روش‌های تدوین آن اشاره کرد.

به گفته وی، ابزارها و ترندهای نوین ارتباطی برای روابط‌عمومی‌های امروزی شامل وب سایت، وبلاگ رسمی، رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی محتوا و بازاریابی رسانه‌های اجتماعی، سئو و سم، بازاریابی ویروسی، مانیتورینگ آنلاین و لحظه‌ای رسانه‌های آفلاین و آنلاین، ویدیو و پادکست آنلاین، بازاریابی موبایل، اینفوگراف‌ها، نیوزگراف‌ها و دیتاگراف‌ها، اینفلوئنسر مارکتینگ، تحلیل شبکه‌های اجتماعی، فکت شیت‌ها، روابط رسانه‌ای آنلاین، خبرنامه آنلاین و ایمیل مارکتینگ، ستون‌های مهمان، پرس کیت و پرس ریلیز، نشست‌های خبری، رویدادها و اسپانسرینگ، داستان سرایی و کمپین‌های آفلاین و آنلاین است.