بازاریابی بخشی جدایی‌ناپذیر از کسب و کارهای امروزی است. کسب و کارهایی که علاقه‌مند به این هستند تا بازاریابی در فضای آنلاین را نیز تجربه کنند. زیرا مخاطبان آنان دیگر کمتر در فضای آفلاین هستند و بیشتر در فضای آنلاین به سر می‌برند. (تبلیغات به شیوه سنتی دیگر آنها را اقناع نمی‌کند) آنچه که امروز برای شرکت‌های بزرگ رخ داده است این است که در کنار بازاریابی آفلاین، بازاریابی آنلاین را گسترش داده‌‌اند.

digital-marketing

به عبارتی، بازاریابی دیجیتال (یا آنلاین)، بخشی از برنامه یا استراتژی بازاریابی کسب‌وکارها محسوب می‌شود. بخشی که روز به روز در حال اهمیت یافتن و دیده شدن است و ادامه و مکمل استراتژی بازاریابی آنهاست.

به زبان ساده‌تر، کسب و کارها علاقه‌مند هستند تا زمانی که کاربران در گوگل برند یا محصولات آن ها را جستجو کرد با سایت و خدمات آنها مواجه شوند. یا اینکه در اینستاگرام و تلگرام حضور یابند و کاربران این رسانه اجتماعی را درگیر  روندهای تجاری خود کنند. زیرا هویت و تصویر برند امروز بیشتر در فضای آنلاین ساخته می‌شود و فعالیت کسب‌وکارها در فضای آنلاین برند آنها را در بلندمدت می‌سازد.

حال سوال این است که بازاریابی دیجیتال چیست؟

بازاریابی دییجتال، بازاریابی محصولات یا خدمات با استفاده از کانال‌های دیجیتال برای دستیابی به مشتریان است. هدف اصلی بازاریابی دیجیتال، ترویج برند از طریق ابزارهای دیجیتال است.  بازاریابی دیجیتال، نیازمند به یک رویکرد جدید به بازاریابی و درک جدید از رفتار مشتری است.

براساس تعریف انجمن بازاریابی دیجیتال، بازاریابی دیجیتال استفاده از کانال‌های دیجیتال برای ترویج محصولات و خدمات به مصرف‌کنندگان یا کسب و کارهاست.

کانال‌ها و ابزارهای بازاریابی دیجیتال شامل سئو (SEO: search engine optimization)، سِم (SEM: search engine marketing)، بازاریابی محتوا، بازاریابی نفوذگر (influencer)، کمپین‌های بازاریابی، content automation، بازرایابی تجارت الکترونیکی، بازاریابی مبتنی بر رسانه‌های اجتماعی، بازاریابی ایمیلی، تبلیغات کلیکی، کتاب الکترونیکی، بازی و سایر فرم‌های استفاده از رسانه‌های دیجیتال است.

البته بیشتر به نظر می رسد، بازاریابی دیجیتال فراتر از کانال و ابزارهای بازاریابی است، بازاریابی دیجیتال یک فلسفه است که کسب و کار (مدیران) باید در مرحله اول به این بینش دست پیدا کند تا بتواند از ابزارها و کانالهای بازارهای به بهترین وجه استفاده کند. به عبارتی دیگر، بازاریابی دیجیتال یک درک از رسانه‌های جدید است.

بنابراین کسب و کارها امروزی استراتژی بازاریابی دیجیتال خود را تدوین و براساس آن برنامه عمل خود را ایجاد می‌کنند و برای ابزارهای مختلف دیجیتال برنامه‌های گوناگون اجرا می‌کنند.

 

پ.ن: تیتر مطلب از کتاب هوراکی موراکامی نویسنده ژاپنی با عنوان «از دو که حرف می زنم از چه حرف می زنم» گرفته شده است. موراکامی ورزش «دو» را به صورت حرفه‌ای دنبال می‌کند و این کتاب درباره زندگی نویسنده درباره این ورزش است. برای کسانی که به دنبال ورزش مداوم و حرفه‌ای هستند این کتاب پیشنهاد می‌شود.