اشپیگل آنلاین (spiegel online)، نسخه آنلاین هفته‌نامه « دِر اشپیگل» آلمان است. این سایت در سال ۱۹۹۴ راه‌اندازی شده است و هم‌اکنون پربازدیدترین سایت خبری آلمانی زبان دنیاست. آدرس اینترنتی این سایت spiegel.de است.

اشپیگل آنلاین

هفته نامه دِر اشپیگل (به آلمانی: Der Spiegel) به معنای «آینه» یک هفته‌نامه معتبر خبری در کشور آلمان است که از سال ۱۹۴۷ منتشر می‌شود. این هفته‌نامه در حال حاضر با شمارگانی بیش از ۱ میلیون نسخه، پرفروش‌ترین هفته‌نامه در آلمان است.

وضعیت و جایگاه

رنک جهانی سایت اشپیگل آنلاین در الکسا ۱۶۴ و در آلمان ۸ است. در سال ۲۰۱۱ به بیش از ۲۰۰ میلیون بازدیدکننده در ماه نیز رسیده است.

graph

بخش بین الملل آن به زبان انگلیسی به آدرس spiegel.de/international در سال ۲۰۰۴ راه‌اندازی شده است. این بخش در مارچ ۲۰۱۱، بیش از ۱۵ میلیون بازدیدکننده داشت. سایت اشپیگل آنلاین، توسط مجموعه اشپیگل آنلاین GmbH طراحی و اجرا شده است. این شرکت بخشی از SPIEGELnet GmbH است. سردبیر اشپیگل آنلاین در حال حاضر رویدگر دیتز است.

روند تولید محتوا در اشپیگل

تحریریه اشپیگل آنلاین با هفته نامه «در اشپیگل» جداست و هر کدام نویسندگان، محتوا و مکان خاص خود را داراست، هرچند که برخی مقالات در هردو رسانه منتشر می‌شود. بیش از ۱۳۰ روزنامه نگار دارد که آنها اخبار، تحلیل، مصاحبه، تفسیر، ویدیو و عکس‌ها را تامین می‌کنند و اکثرا در دفتر مرکزی هامبورگ مستقر هستند و البته با خبرنگاران آزاد نیز همکاری مستقیم دارد. مقرر بخش بین الملل اشپیگل آنلاین دفتر برلین آن است. البته در سایرشهرهای دنیا از جمله واشنگتن، نیویورک، لندن، مسکو، بیروت و اسلام‌آباد نیز دفتر دارد. این سایت همچنین از آژانس‌های خبری مانند خبرگزاری فرانسه، ای پی و رویترز ورودی محتوا دارد.

تاریخچه و پیشگام روزنامه آنلاین

اشپیگل آنلاین یک روز قبل از سایت مجله تایم وارد فضای آنلاین یعنی در ۲۵ اکتبر ۱۹۹۴ شد. حضوری که حال آنها مدعی پیشگام حضور آنلاین مجله خبری هستند. محتوای سایت در ابتدا همان برداشت محتوای مجله بود. اما در اوایل سال ۱۹۹۵محتوای اختصاصی برای اولین بار در بخشی با عنوان «اسکنر» که فقط آنلاین دردسترس بود، روزنامه نگاری آنلاین را آغاز کرد. در سال بعد آن یعنی ۱۹۹۶، اشپیگل آنلاین بخش اخبار فوری را نیز راه‌اندازی کرد.

ساختار و دستاوردها

دپارتمان‌های اشپگیل آنلاین شامل کسب‌وکار، پانورما، ورزش، فرهنگ، نت‌ولد، علم، سفر، اتوموبیل‌رانی، چندرسانه‌ای، ویدیو، فروم، تاریخ معاصر و غیره است. به عنوان مثال، در توسونامی ژاپن، اشپیگل آنلاین بیش از ۵۷ میلیون بازدید صفحه (کلیک) و ۸٫۳ میلیون بازدیدکننده ثبت کرده است.

خلاقیت در ارائه سرویس

در فصل ۲۰۱۱ بوندس لیگا، اشپیگل آنلاین یک سرویس جدید برای طرفداران فوتبال آلمان طراحی و اجرا کرد که آن نتایج زمان واقعی (Real Time) از مسابقه ارائه می‌کرد. به عنوان مثال یک بازیکن چه مقدار دویده است را در قالب نمودارهای انیمیشن‌ ۳D ارائه کرد که این تصاویر به تنهایی یک میلیون بازدیدکننده برای آن در پی داشت.

فروم اشپیگل آنلاین بیش از ۴۵ هزار موضوع، ۵ میلیون نوشته و بیش از ۱۸۲ هزار کاربر ثبت نامی دارد که به گفته موسسان آن، بزرگترین پلتفرم آنلاین برای بحث‌‍‌های روز و رایج آلمان است.

اشپیگل آنلاین و موبایل

نسخه موبایل اشپیگل آنلاین رایگان است و برخی مقالات پولی اشپیگل نیز رایگان در اپلیکیشن آن ارائه می‌شود. سایت اشپیگل آنلاین همچنین طراحی مسوولانه (ریسپانیو) دارد. یعنی هنگامی که با موبایل و تبلت باز می‌کنید، محتوا و طراحی آن با اندازه صفحه نمایش تنظیم می‌شود. به طور کلی، بازدیدکننده‌های موبایل اشپیگل آنلاین شامل اپلکیشن‌ها و موبایل وب آن در ۲۰۱۱، بیش از ۲۵ میلیون بازدیدکننده در ماه داشته است.

Spiegel_Windows_Phone

تلویزیون اشپیگل نیز با بخش ویدیوی اشپیگل آنلاین نیز همکاری گسترده‌ای را در این سالها داشته است. ۱۰ نفر نیز به طور اختصاصی ویدیو برای این بخش را برای سایت تولید می‌کنند. ویدیوهای اشپیگل آنلاین هرماه تقریبا ۱۲ میلیون بازدیدکننده دارد. در ژوئن ۲۰۱۱، تلویزیون اشپیگل از طریق اشپیگل آنلاین قابل دسترس بود و استریم شد. در پایان سال ۲۰۱۱ بخش پوشش زنده اشپیگل آنلاین ۱٫۸ میلیون بازدیدکننده داشت و به طور متوسط هر کاربر ۱۳ دقیقه در اشپیگل آنلاین حضور داشت.

پ.ن: این مطلب برای همشهری آنلاین نوشته شده است.