روزنامه فناوران اطلاعات امروز گزارش مفصلی درباره جشن روز رسانه های اجتماعی در ایران و نحوه شکل گیری این رسانه ها نوشته است که در ادامه می توانید مشاهده کنید.
یشنهاد تعیین روزی به عنوان روز جهانی رسانههای اجتماعی از سوی مقامات چند شهر اروپایی و آمریکایی – شهرداران تورنتو، ونکوور، ویکتوریا، سن کارلوس، نوادا، سنخوزه، دوبلین و فرمانداران دو ایالت کالیفرنیا و آریزونا – مطرح شد. آنها طی بیانیهای روز ۳۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی رسانههای اجتماعی انتخاب کردند تا هرساله در این روز، از نقش تاثیرگذار شبکههای اجتماعی بر زندگی انسانها تجلیل شود.
دویچه وله گزارش داده است که در اعلامیه انتخاب “ روز جهانی رسانههای اجتماعی” آمده که این روز قرار است نمادی برای تشویق شهروندان شهرهای امضاکننده اعلامیه به استفاده بیشتر و بهتر از شبکههای اجتماعی، اینترنت و مبنایی برای گسترش نقش شهروند- خبرنگاران باشد.از سال آینده، در این روز از آخرین دستاوردها و پیشرفتهای فناوران ارتباطات تجلیل خواهد شد و ابعاد تازهای از تاثیر رسانههای اجتماعی که به همه شهروندان این امکان را دادهاند که صدای خود را به گوش دیگران رسانده و به منابع متعددی از اطلاعات دسترسی داشته باشند، بررسی خواهد شد. هر شهر دیگری که مایل باشد میتواند این اعلامیه جهانی را امضا کرده و روز ۳۰ ژوئن را به عنوان روز جهانی رسانههای اجتماعی و اطلاعرسانی با حضور پررنگ شهروندان جشن گیرد.
اینجا تهران، وسط دنیا است
در ایران نیز گروهی از کاربران اینترنت و علاقهمندان به شبکههای اجتماعی روز جهانی رسانههای اجتماعی را جشن گرفتند. این جشن به همت وبلاگ رسانههای اجتماعی [www.socialmedia.ir] در تهران برگزار شد.
جواد افتاده در گزارشی که این وبلاگ از جشن روز جهانی رسانههای اجتماعی در ایران منتشر کرده آورده که دکتر هادی خانیکی، عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی و دکتر حسینعلی افخمی عضو هیات علمی گروه علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در این مراسم حضور داشتهاند. همچنین پیشنهاد تشکیل انجمن پژوهشگران رسانههای اجتماعی از سوی یکی از دانشجویان دکترای علوم ارتباطات دانشگاه آزاد اسلامی (حسین امامی) ارایه شد که قرار است این موضوع مورد بررسی قرار گیرد.
استادان علوم ارتباطات اجتماعی دانشگاه علامه طباطبایی در این جشن درباره نظریات خود پیرامون رسانههای اجتماعی صحبت کردند. هادی خانیکی جوهر و محرک رسانههای اجتماعی را پذیرش تنوع و تکثر دانست و تاکید کرد امکان گفتوگو باید در فضای رسانهای، واقعی و مجازی وجود داشته باشد و شکاف بین فضای مجازی و واقعی کم شود.
همچنین حسینعلی افخمی با بیان اینکه “ ارتباط فیس تو فیس (چهره به چهره) را بر ارتباط فیسبوکی ترجیح می دهم” اشاره کرد که در علم ارتباطات و نتیجه اخلاقی آن همیشه تاکید میشود که ارتباطات چهره به چهره از همه انواع ارتباطات بهتر است و مطمئنا ۲۰۰ سال آینده نیز این نوع از ارتباط را ترجیح می دهیم.
به گفته افخمی، نسل جوان امروز ایران نسلی است که به هر دری می زند تا از تکنولوژی استفاده کند. نمیتوان با محدودیت مانع فعالیت این نسل شد؛ زیرا در عرصه رسانههای اجتماعی تهران وسط دنیاست و مکان و محدودیت معنا ندارد. در تئوری وب ۲، اینجا تهران مرکز است. در دنیای اینترنتی مرکز پیدا نمیشود. هرجا که ما هستیم، آنجا مرکز است. باید این فرصت را غنیمت بشماریم.
یکهزار و ۴۰۰ قرار گروهی در سراسر جهان
در شبکههای اجتماعی مجازی کاربران بیش از یکهزار و ۴۰۰ قرار گروهی خودجوش در کشورها و شهرهای مختلف جهان برای پاسداشت اولین دوره روز جهانی شبکههای اجتماعی برگزار کردند [www.meetup.com]. در این قرارها که به شکل عمومی در شبکههای اجتماعی همچون توییتر یا فیسبوک به اطلاع کاربران رسید کاربران از تجربههای خود و تاثیر شبکههای اجتماعی بر زندگی شخصی و کاریشان صحبت کردند و گروههای دوستی تازهای را شکل دادند.
لیندا شرمن، مشاور رسانههای اجتماعی و بازاریابی معتقد است امروز همه باید عضو رسانههای اجتماعی باشند تا صدایشان را جهان بشنود. او میگوید: ظهور رسانههای اجتماعی، انقلابی در روابط افراد محسوب میشود که زندگی را در سراسر دنیا دگرگون کرده است. بر این اساس مردم به سادگی با یکدیگر ارتباط برقرار میکنند؛ از برقراری ارتباط با دوست دوران دبیرستان گرفته تا انقلابیونی که در خیابانهای قاهره هستند.
پل لوینسون نیز بر همین عقیده است. او استاد ارتباطات و مطالعات رسانهای در دانشگاه شیکاگو است. لوینسون میگوید: رسانههای اجتماعی یکی از عمیقترین انقلابها در تاریخ بشریت هستند. در گزارشی که سایت CS Monitor منتشر کرد، آمده است بیش از ۵۹ درصد کاربران اینترنتی حداقل در یک شبکه اجتماعی مانند فیسبوک ، توییتر و مای اسپیس عضو هستند. آمارها نشان میدهد ۸۰ درصد از افرادی که در رده سنی بین ۱۸ تا ۳۵ سال قرار دارند از رسانههای اجتماعی استفاده میکنند. کاربران نه فقط برای دریافت اطلاعات از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند بلکه بسیاری از آنها تمایل دارند در این شبکهها ارتباطات جدیدی برقرار کنند.
لوینسون، استاد دانشگاه شیکاگو معتقد است، از پنج سال پیش حرکت از سیستمهای رومیزی به سمت تلفنهای همراه برای برقراری هر چه آسانتر ارتباط با شبکههای اجتماعی آغاز شده است.
در مقالهای که روی سایت socialmediatoday.com منتشر شد آمده است اولین رسانه اجتماعی، دیوارهای سنگی و شنی بودند که انسانهای اولیه روی آنها نقاشی میکشیدند. در حقیقت آنها روی یک دیوار توییت میکردند. بنابراین رسانههای اجتماعی از دوران ماقبل تاریخ وجود داشته که به مرور زمان به شکل امروز تغییر پیدا کرده است. آنچه باعث شده شکل اطلاع رسانی از نقاشیهای دیوارهای سنگی غارها به شکل امروز تغییر شکل پیدا کند تفاوت سرعت و تغییر دامنه است. در این گزارش آمار جالبی ارایه شده است که نشان میدهد رادیو بعد از ۳۸ سال توانست حدود ۵۰ میلیون شنونده جذب کند، تلویزیون بعد از ۱۳ سال توانست همین میزان بیننده داشته باشد، اینترنت پس از چهار سال حدود ۵۰ میلیون کاربر داشت. اما فیس بوک برای رسیدن به آمار ۱۰۰ میلیون کاربر کمتر از ۹ ماه زمان صرف کرد.روز سی ژوئن، سالگرد رسانههای اجتماعی بود. ماشابل گزارش داد به مناسبت این روز بیش از ۴۳ هزار توییت منتشر شده که حدود ۲۶ هزارتای آن فقط در روز پنجشنبه، روز جهانی رسانههای اجتماعی، بوده است. همچنین عکسها و ویدیوهای زیادی روی سایتهایی مانند یوتیوب و فلیکر و فیس بوک قرار گرفته است.