وب ۲٫۰ تاکنون پایه مفاهیم گوناگون از جمله کار ۲٫۰، روابط عمومی ۲٫۰ و غیره شده اما این بار ورود وب ۲٫۰ به سازمان را بررسی می کنیم و سعی می کنیم به این سوال پاسخ دهیم که سازمان ۲٫۰ دقیقا به چه معنی است؟
سازمان ۲٫۰، استفاده از فناوری های وب ۲٫۰ در داخل یک سازمان است که فرآیند کسب و کار را در حالی که همکاری افزایش می یابد، ساده می کند – اتصال مردم از طریق ابزارهای رسانه های اجتماعی نیز محسوب می شود.
سازمان ۲٫۰ با هدف کمک به کارمندان، مشتریان و تامین کنندگان همکار برای اشتراک و سازماندهی اطلاعات فعالیت می کند. اندرو مک آفی، استاد دانشگاه هاروارد سازمان ۲٫۰ را ” استفاده مبرم از پلتفرم های نرم افزاری اجتماعی در درون سازمان یا بین سازمان ها و همکاران یا مشتریان خود” می داند.
تاریخچه سازمان ۲٫۰
اندرو مک آفی، استاد دانشگاه هاروارد در سال ۲۰۰۶ از اصطلاح «سازمان ۲٫۰» برای تشریح چگونگی استفاد سازمان ها از فناوری های وب ۲٫۰ در داخل یا خارج استفاده کرد.
نمونه های از سازمان ۲٫۰
وبلاگ یا ویکی سازمانی
نشانه گذاری اجتماعی سازمانی برای برچسب گذاری سازمانی
شبکه های اجتماعی سازمانی
نمونه های اشتباه سازمان ۲٫۰
ویکی پدیا، یوتیوب، فیس بوک و غیره اینها برای کاربران وب هستند و نه برای سازمان ها! البته بعضی از سازمان ها از سایت هایی چون یوتیوب برای بازاریابی ویروسی استفاده می کنند، اما باید به صراحت بگوییم که این خارج از تعریف ما از سازمان ۲٫۰ است. همچنین پورتال، گروپ ویر، ایمیل و غیره منظر ما از سازمان ۲٫۰ نیست.
سلام آقا جواد . یه جیمیلتون پیقام فرستادم . لطفا چک کنید
سلام ایمیل را بررسی کردم. متاسفانه در تخصص من نیست.
درود
جواد عزیز این موضوع جالب و بکر و جذابی است.
من مدتی است که مطابق مدل SLATES اندرو مکآفی در شرکتی رفتم جلو. حقایق باور نکردنی در این مدت برای من روشن شده. جالب است که این فناوریها به درد فرهنگهایی میخورند که بسیار محکم باشند. در فرهنگ سازمانی سست و دچار مشکلات فراوان سازمان ۲٫۰ فقط به مشکلات میافزاید.
ارادت رضا جان، ما شدیدا مشتاق شنیدن این حقایق هستیم.
به نظرم گاهی اوقات فناوری خود باعث ایجاد فرهنگ کاربری می شود.
سلام وقتتون به خیر
بنده کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک میخونم و موضوع پایان نامم در ارتباط با سازمان نوع دو هست. اگه اطلاعات و منابعی دارین ممنون میشم به ایمیلم بفرستین. در ایران سازمان ها تا چه حد به سمت نوع دو شدن پیش رفتن؟ استارت آپ ها یا شرکت های دانش بنیاین میتونن نمونه باشن ؟
shaydaafarynesh@gmail.com
سلام وقتتون به خیر
بنده کارشناسی ارشد مدیریت استراتژیک میخونم و موضوع پایان نامم در ارتباط با سازمان نوع دو هست. اگه اطلاعات و منابعی دارین ممنون میشم به ایمیلم بفرستین. در ایران سازمان ها تا چه حد به سمت نوع دو شدن پیش رفتن؟ استارت آپ ها یا شرکت های دانش بنیاین میتونن نمونه باشن ؟
سلام خوبییییییییییییییییییییییییییییییییی
ارادت میثم جان 🙂
سلام
عالی بود . لطفا در این مورد مطالب بیشتری بذارین
سلام
من جدیدا با این موضوع آشنا شدم.و میخام روش مطالعه کنم.
ولی حس میکنم هنوز کاملا تعریف جامعی ازش ندارم.
بعنوان مثال جیمیل که تو اون افرارد سازمان درخواست ها رو مطرح میکنن یا اطلاعات و اقدام هر بخش رو اطلاع رسانی میکنن میتونه یه نمونه باشه؟