نشست آذرماه «پژوهشگران رسانه های اجتماعی ایران» با بررسی «روش های تحقیق در شبکه های اجتماعی مجازی» سه شنبه ۲۲ آذرماه جاری با حضور اساتید، کارشناسان و پژوهشگران این حوزه در باشگاه وب ایران برگزار شد.
به گزارش وب سایت رسانه های اجتماعی، علی اکبر اکبری تبار دانشجوی دکترای رفاه اجتماعی دانشگاه علامه طباطبائی در این نشست سخنرانی با عنوان «روش های تحقیق در شبکه های اجتماعی مجازی» ارایه کرد.
به گفته وی چهار رویکرد اصلی به شبکه های اجتماعی مجازی به شرح ذیل وجود دارد:
۱- این شبکه ها ادامه ارتباطات دنیای واقعی
۲- یک رسانه خاص برای ارتباط و یا انتقال محتوا
۳- محمل بروز و ظهور فضای عمومی و…
۴- فقط محلی برای گذران وقت یا اینکه محلی برای نوعی زندگی
اکبری تبار درباره تعریف عبارت شبکه اجتماعی و تحلیلگر شبکه گفت: عبارت «شبکه اجتماعی» به مجموعهای از کنشگران و ارتباطات و گرههای ارتباطی میان آنها اشاره دارد. تحلیلگر شبکه تلاش خواهد کرد با طراحی مدلی برای این روابط، ساختار گروه را به تصویر بکشد. در آینده فردی دیگر میتواند تاثیر این ساختار بر کارکرد گروه و یا تاثیر این ساختار بر افراد درون گروه را مطالعه کند.
وی درباره ملاحظات مطالعات شبکه های اجماعی گفت: قابلیت تعمیم نتایج فقط به افراد استفاده کننده اینترنت (کاربران حرفهای و نیمه حرفهای)، بحث حریم شخصی (Privacy) افراد مورد مطالعه و تفاوت های عدیده رفتار افراد و شرایط مطالعه از شبکهای به شبکه دیگر (مثال: دوره، یو ۲۴، گوگل باز، گوگل ریدر، فلیکر، فیس بوک، توییتر) از جمله ملاحظات است.
این پژوهشگر درباره شرایط خاص ایران در مطالعات شبکه اجتماعی نیز افزود: عدم آگاهی کافی از تنظیمات پروفایل و پرایوسی (و اینکه کدام بخشها قابل مشاهده است See Your Profile As) و تنظیمات مشاهده مطالب در گروه دوستان، اعتماد نسبتا متفاوت به شبکههای اجتماعی خارجی در مقایسه با شبکههای داخلی (هویت واقعیتر در فیس بوک) و رفتار محتاطانه و گهگاه خودسانسوری افراد در شبکههای مجازی (معمولا داخلی) و ملاحظات تعمیم نتایج از جمله ملاحظات این مطالعات در ایران است.
فایل ارایه سخنرانی روش های تحقیق در شبکه های اجتماعی را می توانید از اینجا دانلود کنید.