حامد قاسمی نراقی: روز پنجشنبه خبرهای ضد و نقیضی درباره فیلتر شدن شبکه اجتماعی «وی‌چت» منتشر شد که این نرم افزار را نقل محافل کرد و ما را به این فکر فرو برد که «وی‌چت» و شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی چه نیازهایی از مردم و کسب‌کارها را برآورده می‌کنند؟ و از فیلتر شدن این نوع شبکه‌ها کسب و کار چه افرادی رونق می‌گیرد یا از رونق می​افتد؟

وی چتمطمئنا دیدن کسب‌وکارهای مختلفی که از بودن یا نبودن این برنامه‌ها و شبکه‌های اجتماعی سود می‌برند، نکات بسیار مفیدی را برای ما روشن می‌ سازد.

کاربردهای مفید شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی
مهرداد سیجانی، رئیس کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای استان تهران درباره کاربردهای مفید شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی به «کسب‌وکار» می‌گوید: عملکرد رسانه‌های اجتماعی و برنامه‌های ارتباطی از چند زاویه و منظر برای جامعه ضروری است. یکی توسعه کسب‌وکارهای مختلف با روش معرفی نفر به نفر کالا و خدمات در این شبکه‌هاست که در این روش تبلیغات چهره به چهره و نفر به نفر در دنیا یکی از راه‌های رایج آن است که می‌تواند بحث‌های واسطه‌گری و عدم آگاهی مشتریان نسبت به کالاهای مورد نظر را حل کند. همچنین در بحث‌های تولید نیز عامل رونق تولید است که فیلتر آنها را می‌توان از ضعف‌های دولت دانست.
سیجانی ادامه می‌دهد: برنامه‌های ارتباطی مانند «وی‌چت» و «وایبر» هزینه‌های شخصی و سازمانی افراد برای برقراری ارتباط را کاهش می‌دهند چرا که دنیا به دنبال کاهش هزینه‌های ارتباطی است.
جواد افتاده، کارشناس شبکه‌های اجتماعی و دبیر همایش «روز رسانه‌های اجتماعی» نیز در این مورد به «کسب‌وکار» توضیح می‌دهد: در برنامه‌های ارتباطی مانند «وی‌چت» و شبکه‌های اجتماعی دیگر به واقع دیده شده است که ایرانی‌ها گروه‌ها، صفحات و گروه‌های چتی ساخته‌اند و در آن از کسب‌وکار خود ضمن بحث‌های مختلف پیرامون آن موضوع کاری، به انتشار محتوای مناسب پرداخته‌اند که به مشاغل و سازمان‌های آنها کمک شایانی کرده است.
برنامه‌های ارتباطی به چه کسانی ضربه می‌زنند
سیجانی درباره ضربه‌هایی که وجود برنامه‌های ارتباطی در بر دارد، اظهار می‌کند: برنامه‌هایی مانند «وی‌چت» و «وایبر» رونق پیامک‌های مخابراتی را تهدید می‌کند و این منافع اپراتورهای همراه و مخابراتی را به خطر می‌اندازد.
وی ادامه می‌دهد: اگر جلوی این برنامه‌ها به خاطر این مخاطرات اپراتورهای مخابراتی گرفته شود، باید گفت یک انحصارطلبی رخ داده است که در داخل و خارج از کشور کار ردشده‌ای است. البته بماند که برنامه‌های مشابه آنها در تلفن‌های هوشمند زیاد است و کاربران این برنامه‌ها تعهدی به برندهایی چون «وی‌چت» ندارند و مطمئنا به سوی برنامه‌های مشابه سوئیچ می‌کنند. از لحاظ فنی نیز نوشتن این برنامه‌ها کار سختی نیست و ما می‌توانیم برای کسانی که بخواهند سرمایه‌گذاری کنند، این کار را انجام دهیم.
رئیس کمیسیون فضای مجازی سازمان نظام صنفی رایانه‌ای می‌افزاید: در دنیا همه تلاش‌ها برای برقراری ارتباطات ارزان‌تر است و این کار یک امر پسندیده تلقی می‌شود. زیرا کاهش هزینه‌های ارتباطی مشکلات اقتصادی را برطرف می‌کند. از آن سو نیز در شبکه‌های اجتماعی و فعالیت‌‌های تجاری در این سایت‌ها با رونق کسب‌و کار مواجه خواهیم بود که یکی از اهداف هر دولت و هرکشور است.
منافع برخی کسب‌وکارها از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی
جواد افتاده درباره کسب‌وکارهایی که از فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی و ارتباطی نفع می‌برند، بیان می‌کند: فیلترینگ برای یک عده منافع اقتصادی جدی دارد. خیلی از افراد هستند که از فیلتر شدن این سایت‌ها یا برنامه‌ها منافعشان تامین می‌شود و همیشه به دنبال ارائه راه‌های متعدد دور زدن فیلتر به مردم هستند و از فروش برنامه‌های
فیلتر شکن و وی‌پی‌ان‌ها سود کلانی را به جیب می‌زنند.
این کارشناس شبکه‌های اجتماعی اضافه می‌کند: فیلترینگ این برنامه‌ها و سایت‌ها اگر مانند ویکی‌پدیا هوشمند و منطقی باشد یعنی صفحاتی که مصداق اعمال مجرمانه‌ است فقط فیلتر شود، هم منافع این افراد از بین می‌رود و هم به قانون عمل شده است. چون در قانون نیامده است که تمام شبکه یا سایت باید فیلتر شود و فقط به محدود کردن دسترسی به صفحاتی که مصداق جرم است، اشاره شده است. البته برخی مشکلات فنی بر سر فیلترینگ صفحه‌ای این شبکه‌ها به خاطر استفاده از پروتکل SSL وجود دارد.
اطلاع از مسائل امنیتی
سیجانی معتقد است کاربران برنامه‌های ارتباطی مانند «وی‌چت» از دسترسی‌ برنامه و دیگر کاربران به اطلاعات آنها خبردارند و اظهار می‌کند: بسیاری از کاربران از این مسائل آگاهی دارند و با آگاهی کامل به سمت این برنامه‌ها می‌روند.

منبع: روزنامه کسب‌وکار