تا سال ۱۹۸۵ که ارنی وایز اولین مکالمه را با تلفنهمراه در بریتانیا انجام داد کسی فکر نمیکرد که این پدیده بتواند تا این حد در زندگی بشر امروز نقش داشته باشد. تلفنهای همراه در واقع نوع پیشرفته رادیو تلفنهای دهه ۱۸۸۰ هستند که در آن زمان روی خودروها نصب و مورد استفاده قرار میگرفت.
این وسیله ارتباطی شخصی در ابتدا دارای ساختار پیچیدهای نبود ولی با گذشت زمان شرکتهای مطرح در ساخت گوشیهای تلفن همراه شروع به تجهیزسختافزاری و نرمافزاری آن کردند تا جایکه امروزه امکانات و کارکردهای متنوع گوشیهای تلفن همراه نظیر دوربین عکاسی و فیلمبرداری، قابلیت ضبط، دریافت امواج رادیو و تلویزیون، ارسال و دریافت پیام های الکترونیکی، اتصال به شبکه و غیره تلفن همراه را از یک وسیله ارتباطی ساده به یک ابزار چند رسانهای تبدیل کرده است.
تلفن همراه به یک وسیله انبوه بحرانی در سراسر جهان نائل شده است که به عنوان یک یار همیشگی و بدون در نظر گرفتن ویژگیهای جمعیت شناختی و یا جغرافیایی مصرفکنندگان درحال ارائه خدمات به آنهاست. اما سوال این است چگونه ما بسته به اینکه چه کسی هستیم و در کجا زندگی می کنیم، دستگاه های تلفن همراه و محتواهای متفاوت آنها را مورد استفاده قرار می دهیم؟
مرکز تحقیقاتی نیلسن، در گزارش جدید خود نگاهی از نزدیک به موارد فوق کرده است و معتقد است، مصرفکننده تلفنهمراه، ثبت یک تصویر لحظهای جهانی و درک این نکته در حالیکه استفاده از تلفن همراه بطور فزایندهای در سراسر جهان همه گیر شده است؛ در نحوه استفاده از آنها با توجه به بازار و گروههای جمعیتشناختی تفاوت قابل توجهی وجود دارد.
این گزارش به بررسی رفتار مصرفکنندگان تلفنهمراه، اولویت انتخاب دستگاه و استفاده از آن در کشورهای استرالیا، برزیل، چین، هند، ایتالیا، روسیه، کره جنوبی، ترکیه، انگلستان و ایالات متحده آمریکا میپردازد.
اولویت انتخاب دستگاه تلفن همراه در حال تکامل است، بطوریکه نفوذ و رواج گوشیهای هوشمند در بسیاری از بازارها به خصوص در بازار کشورهای در حال توسعه با دسترسی گسترده به ۳G و ۴G (نسل سوم و چهارم تلفنهای همراه) در حال افزایش است. به عنوان مثال در آمریکا و کرهجنوبی در حالحاضر اکثریت مصرفکنندگان تلفنهمراه را مالکان گوشیهای هوشمند تشکیل میدهد. و در بسیاری از بازارها این افزایش نفوذ توسط نسل جدید جوانهای مشتاق به پذیرش تکنولوژی گوشیهای هوشمند ایجاد شده است. در مقایسهای در اقتصادهای کشورهای در حال توسعه مانند هند و ترکیه، یک گروه در حال رشد از کاربران تلفن همراه، گوشی های معمولی (نیمه پیشرفته) را به دیگر گزینه های گوشی های همراه ترجیح می دهند( به ترتیب ۸۰ و ۶۱ درصد).
کاربرد موبایل همچنین با توجه به نوع دستگاه و بازار متفاوت است. دارندگان گوشیهای هوشمند گرایش به سمت بازی ها و شبکههای اجتماعی دارند، هرچند سطح فعالیتها بسته به بازار متفاوت است. به عنوان مثال دارندگان گوشیهای هوشمند در ایالات متحده آمریکا بیشتر تمایل به تماشای ویدیو و استفاده ازنقشهها و برنامههای جهت یابی دارند، در حالیکه کاربران چینی بیشتر اخبار و بهروز رسانی آب و هوا را از طریق برنامه های تلفنهای همراه خود دنبال میکنند. بیش از نیمی از استفادهکنندگان گوشیهای هوشمند در کره جنوبی به طور مرتب از گوشیهای همراه خود برای موبایل بانکینگ استفاده میکنند درحالیکه در ایتالیا فقط ۲۲ درصد کاربران این برنامه را مورد استفاده قرار میدهند
درک تفاوتهای موجود میان مصرف کنندگان تلفن همراه در سراسرجهان برای برندهایی که به دنبال گسترش استراتژیهای تلفن همراه در بازارهای چندگانه هستند، بسیارحیاتی است.
در ایران نیز اهمیت گوشیهای هوشمند، تلفنهمراه و نرمافزارهای موبایل روز به روز در حال افزایش است. فردا نخستین همایش تخصصی نرم افزارهای موبایل و موبایل وب ایران در مرکز همایشهای معلم تهران برگزار میشود. تا فرصتها و ظرفیتهایی که در این حوزه وجود دارد را بررسی کند.