امروز ۱۷ فروردین ۱۳۹۲ سومین سال تولد رسانههای اجتماعی است! کمی مکث کنیم و سالی که گذشت را نگاه کنیم در این پست میخواهیم خیلی سریع برترین فعالیتها و پستهای رسانههای اجتماعی در این سال را بررسی کنیم:
۱۲- اسفند(اگر وقت ندارید فقط به پرانتزها دقت کنید!)
۱- مرگ واقعیتی ماندنی است! چطور زنده بمانیم؟!بعد از مرگ انسان چه بلایی به سر وضعیت آنلاین (اکانتها، صفحات و فعالیتهای آنلاین) افراد در فضای اینترنت میآید؟ در این پست به بررسی این پدیده و راهکار اجرایی آن میپردازیم.
۲- انجللیست؛ شبکه اجتماعی برای سرمایهگذاری در استارتآپهاامروز بحث استارتاپها جدی است در این پست راهکار سرمایهگذاری در آنها از طریق یک مدل امریکایی برسی میشود.
۳- بررسی اسکار ۲۰۱۳ در رسانههای اجتماعی در دو پست اسکار امسال را در رسانههای اجتماعی بررسی کردیم تا نقش و اهمیت آنها در موارد مختلف به چشم بیاید!
۴- ۱۰ گام سال ۲۰۱۳، برای موفقیت در رسانههای اجتماعی این گامهای موسسه روابطعمومی ادلمن بسیار عالی است که برای حضور چشمگیر در این رسانهها عالی است.
۵- آیا #نوروز ۱۳۹۲ در توییتر ترند میشود؟ این مطلب نیز به اهمیت ترند شدن #نوروز در توییتر میپردازد که به نوعی رسمی بودن این جشن ملی را به تمام کشورها به رخ بکشد.
۱۰ و ۱۱- بهمن و دی (نهمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی)
۱- نهمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی برگزار شد دکتر حسین امامی سخنران نهمین نشست بود که بخشی از تزدکترای خود با عنوان « نقش عضویت یا عدم عضویت در شبکه های اجتماعی بر روابط میان فردی» را ارائه کردند.
۲- رقابت اسکار ۲۰۱۳ در توییتر آغاز شد! بحث تاثیر رسانههای اجتماعی در اسکار ۲۰۱۳ را قبل از برگزاری این رویداد بررسی و ارائه کرده است.
۳- موتور جستجوی فیسبوک آمد این مطلب نیز به ارائه خبر موتور جستجوی فیسبوک اشاره میکند و به ادغام موتور جستجوی و انسان به عنوان آینده موتورهای جستجو میپردازد.
۹- آذر (راهاندازی سرویس اپلیکیشنهای اجتماعی)
۱- سرویس اپلیکشنهای اجتماعی آغاز به کار کرد آذر پارسال این سرویس آزمایشی توسط تیم ما راهاندازی شد تا نگاه تحلیلی به رسانههای اجتماعی را پیادهسازی کند.
۲- چطور در اینستاگرام اکانت بسازیم؟ این مطلب شاید شروع پستهای چطور در رسانههای اجتماعی باشد که اپلیکیشن بصری اینستاگرام را به عنوان اولین نمونه آغاز کردیم.
۳- ۱۱ گرایش فناوری در سال ۲۰۱۳ را دریابیم! با آغاز سال ۲۰۱۳ میلادی با این مطلب سعی کردیم نگاه آیندهپژوهی در فناوری را در پیش گیریم که ترندهای مختلف فناوری در این سال را بررسی و ارائه کنیم.
۴- آیا عکاسی مرده است؟ تاریخ عکاسی از دوربینهای اولیه تا اینستاگرام این اینفوگرافی بسیار عالی به سیر تاریخی عکاسی و تاثیر فناوری در آن میپردازد که نهایتا به همگرایی اینستاگرام و عکاسی ختم میشود!
۵- هویت را به خاطر بسپار؛ کسبوکار مردنی است! این مطلب به تاثیر هویت در کسب و کار اشاره میکند و اینکه رسانههای اجتماعی چطور باعث هویت سازی برای کسبوکار میشوند.
۸- آبان (قالب و لوگوی جدید رسانههای اجتماعی)
۱- معرفی کتاب؛ خلق مدل کسبوکار کتاب خلق مدل کسبوکار اثر الکساندر استروالدر و ایو پیگنیور رویکرد نوینی به طراحی مدل کسبوکار دارد. اثری که نگاه جدیدی را در راهاندازی و مدیریت کسبوکارهای نوپا و استارتاپها ایجاد کرده است. بسیار پیشنهاد میکنم این کتاب را مطالعه کنید.
۲- توییتر ۲۰۱۲، آمار و ارقام؛ ایران رتبه ۹ در جهان! این اینفوگرافی بسیار عالی به بررسی ظهور توییتر و روند رشد آن میپردازد و از همه مهمتر به رتبه ایران به عنوان نهمین کشور جهان در زمینه ارسال توییت اشاره میکند.
۳- رسانه اجتماعی محلی برای خوابیدن نیست این مطلب به از دسترس خارج شدن لحظهای توییتر اشاره میکند و تاثیر اینکه مالکیت یک رسانه اجتماعی دیگر به یک شرکت تعلق ندارد بلکه کاربران مالکان آن هستند!
۴- در اینترنت، هیچکس نمیداند که شما یک سگ هستید! این از آن مطالبی است که من با نوشتن آن لذت بردم. بحث هویت سازی که در ایننترنت و رسانههای اجتماعی شکل میگیرد که میتواند واقعی نباشد.
۵- نوشیدن رسانههای اجتماعی با یک فنجان قهوه این اینفوگرافی بسیار عالی و لذت بخش است. به زبان ساده کاربرد هر رسانه اجتماعی را در قالب نوشیدن یک فنجان قهوه ارائه میکند.
۷- مهر(حضور رسانههای اجتماعی در ششمین نمایشگاه رسانههای اجتماعی)
۱- ۱۰ واقعیت شگفتانگیز درباره فعالیت رسانههای اجتماعی در سال ۲۰۱۲ با پایان ۲۰۱۲ این مطلب به بررسی وضعیت رسانههای اجتماعی مختلف میپردازد.
۲- انواع رسانههای اجتماعی این اینفوگرافی حرف ندارد! ساده و روان ۲۳ نوع رسانه اجتماعی مختلف را معرفی میکند.
۳- برنامههای رسانههای اجتماعی در نمایشگاه رسانههای دیجیتال در این نمایشگاه غرفه گرفتیم و فرصتی شد تا برای نخستین بار با مخاطبان خود به صورت فیزیکی ارتباط برقرار کنیم واقعا فرصت بسیار عالی برای ما بود.
۴- رسانههای اجتماعی و انتخابات آمریکا این اینفوگرافی نیز به تاثیر و کارکرد رسانههای اجتماعی در انتخابات اشاره میکند. با در پیش بودن انتخابات جاری کشور مطمئا میتواند جذاب باشد!
۵- انواع شبکههای اجتماعی آنلاین؛ خیلی دور خیلی نزدیک
همانطور که میدانیم شبکه اجتماعی یک رسانه اجتماعی است که مهمترین آن است. همانطور که انواع رسانه اجتماعی را بررسی کردیم انواع شبکه های اجتماعی را نیز در این مطلب عالی پرداختیم.
۶- شهریور(هشتمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی)
۱- محتوای فارسی رسانههای اجتماعی زردی دارد! این مطلب به انتشار غیر اخلاقی هر محتوایی در رسانههای اجتماعی چون فیسبوک اشاره دارد حرف آن این است که آیا برای گرفتن لایک و کامنت باید هر محتوایی منتشر کنیم؟
۲- آداب شهروندان ساکن فیسبوک اگر در فیسبوک فعالیت میکنید مطمئا باشید که هر نوع فعالیت که برگرفته یک نوع زندگی مجازی است یک سری آداب خاص خود را دارد. این مطلب عالی در این زمینه به شما کمک میکند.
۳- هشتمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی برگزار شد دکتر یونس شکرخواه عزیز مهمان ما در این نشست بود که مثل همیشه عالی بودند. سخنران این نشست حسین کرمانی، پایان نامه کارشناس ارشد علوم ارتباطات خود را با عنوان «سنجش سرمایه اجتماعی در شبکه های اجتماعی مجازی» ارائه کرد.
۴- همگرایی رسانه های اجتماعی با سازمان های خبری این مطلب به استفاده رسانههای اجتماعی در سازمانهای خبری اشاره میکند.
۵- شبکه های اجتماعی سازمانی؛ همکاری و مشارکت در سازمان بحث کاربرد شبکههای اجتماعی سازمانی است که در کشور ما همچنان بحث تازهایست. هنوز سازمانها درک درستی از شبکههای اجتماعی ندارند این مطلب به شما در این زمینه کمک میکند.
۵- مرداد(بازتاب زلزله آذربایجان در رسانههای اجتماعی)
۱- اخلاق رسانه ای در رسانه های اجتماعی «اخلاق آنلاین و آفلاین ندارد، فضای آنلاین زمینه بی اخلاقی را افزایش داده است اما یادمان نرود که در نهایت این انسان است که تصمیم می گیرد!» بخشی از این مطلب است.
۲- رسانه های اجتماعی و توییتر فارسی؛ اولین خبرها و نگاه ها درباره زلزله بحث زلزله آذربایجان و بازتاب که در رسانههای اجتماعی داشت و تاثیر واقعی که این رسانهها در زلزله داشتند! پست بسیار عالی است.
۳- اتاق خبر در یک سریال روایت می شود سریال اتاق خبر بسیار معرکه است. مثل چوب جلوی تلویزیون خشک میشوید. به همه علاقهمندان و مصرفکنندگان رسانه پیشنهاد میکنم حتما این سریال را ببینند.
۴- جمع سپاری؛ برون سپاری کارها به کاربران بحث CrowdSourcing امروز بسیار در کسب و کارهای دنیا بسیار جدی است و این پست به معرفی کامل آن میپردازد.
۴- تیر(برگزاری نخستین همایش روز رسانههای اجتماعی)
۱- نخستین همایش روز رسانههای اجتماعی برگزار شد با تمام توان و تلاش این همایش را برگزار کردیم. در این مطلب همه محتوای مرتبط با نخستین همایش را میتوانید دانلود کنید. به امید خدا امسال نیز بتوانیم دومین همایش روز رسانههای اجتماعی را برگزار کنیم.
۲- فناوری اجتماعی؛ یک رویه اجتماعی است بحث Social Technology امروز در دنیا نیز بسیار جدی است. این مطلب به زبان ساده این بحث را توضیح میدهد.
۳- کسب و کار اجتماعی: کسب و کار + اجتماع + تکنولوژِی در این مطلب نیز به بحث Social Business پرداختیم. این کسب و کار جدید دنیایی آنلاین را دگرگون کرده است و موجب ترقی کسب و کارهای دیگر نیز شده است.
۴- درباره «روز رسانههای اجتماعی» این مطلب به چرایی، چگونگی و اهمیت روز رسانههای اجتماعی در جهان و ایران میپردازد و نگاهی دقیق به آن دارد.
۳- خرداد(هفتمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی)
۱- هفتمین نشست «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» برگزار شد سخنران این نشست، زهرا چوپانکاره کارشناس ارشد علوم ارتباطات بود که سخنرانی با عنوان «سبکهای نوین دین داری شکل گرفته در شبکه های اجتماعی مجازی» انجام داد.
۲- زیباترین چیزها سادهترین آنهاست قدرت نویسندگی و استادی در این است که شما سختترین و پیچیدهترین مفاهیم را در قالبی ساده برای مخاطب بیان کنید.
۲- اردیبهشت (ششمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی)
۱- ششمین نشست «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» برگزار شد سخنران این نشست، لیلا موسوی نسب کارشناس ارشد علوم ارتباطات اجتماعی که سخنرانی با عنوان «تاثیر عضویت در شبکه های اجتماعی مجازی بر سرمایه اجتماعی کاربران آن» انجام داد.
۲- استارتآپ چیست؟ این مطلب نیز نگاهی مفهومی به استارتآپ دارد که از عمق به آن نگاه میکند و مفاهیم پایه آن را شرح میدهد.
۳- سادگی، نهایت پیچیدگی است این مطلب عالی به تاثیر جاناتان آیو در طراحی محصولات اپل اشاره دارد که سخنان استیو جابز و رابطه او با آیو نیز ارائه شده است.
۱- فروردین(پنجمین نشست پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران)
۱- پنجمین نشست «پژوهشگران رسانههای اجتماعی ایران» برگزار شد سخنرانی اشرف احدزاده، دانشجوی دکترای ارتباطات جمعی دانشگاه پوترا مالزی با بررسی «روابط دیالکتیکی دانشجویان مقطع کارشناسی دانشگاه یو پی ام مالزی در شبکه اجتماعی فیس بوک» برگزار شد.
۲- ۱۰ ویژگی یک مدیر رسانه اجتماعی این مطلب به بررسی ویژگیهای فردی که به عنوان مدیر رسانه اجتماعی شناخته شده را شرح میدهد.
۳- تفاوت بین رسانههای اجتماعی و شبکههای اجتماعی این دو دیگر آنقدر شبیه به یکدیگرند که تشخیصشان سخت است. این مطلب سعی میکند تفاوت این دو با یکدیگر را به زبان ساده و روان بیان کند.
امیدوارم سال ۹۲ برای ما و شما پربار باشد. تلاشهایمان با انگیزه بیشتر، ادامه پیدا کند و کارمان را همچنان با علاقه پیش ببریم.