فایربیس پلتفرم ساختن، بهبود و توسعه اپلیکیشن‌های موبایل و وب است. فایربیس چهار بخش اصلی داری که شامل توسعه (Development)، کیفیت (Quality)، تجزیه و تحلیل (Analytics) و رشد (Growth) است. این مقاله با نگاه بازاریابی، تحلیل و رشد به فایربیس نوشته شده است.

خدمات اصلی فایربیس مانند گوگل انلیتیکس رایگان است (البته برخی خدمات مانند هاستینگ و … در پلن فروشی آن قرار دارد). شرکت گوگل، فایربیس را در سال ۲۰۱۴ خریداری است و در حال حاضر جز دارایی‌های این شرکت است.

در فایربیس با چه مسائلی روبرو هستید؟

۱- بخش تجزیه و تحلیل



  • انلیتیکس: در این بخش، میزان کاربر فعال روزانه، هفتگی، ماهانه و هر بازه‌ای که مد نظر دارید را مشاهده و با بازه‌های زمانه ای خاص مقایسه کنید! جنسیت و سن حدودی مخاطبان چقدر است، علاقه مندی آنها در چه دسته ای قرار دارد. از کدام کشورها و با چه دستگاه‌های از اپلیکیشن ما استفاده می کنند.
  • مخاطبان: در این بخش، کاربران خود را در سگمنت‌های گوناگون دسته بندی کنید و برای هر دسته فعالیت خاص تعریف یا پیام خاص ارسال کنید. مثلا کاربرانی که خدمات پرداخت کاملی دارند در یک گروه قرار دهید.

  • ایونت: برای فعالیت‌های مختلف خود ایونت تعریف کنید و رفتار کاربر داخل اپ را از طریق آنها اندازه گیری کنید، مثلا چند نفر کاربران جدید خرید انجام می دهند، چند نفر پاک می کنند یا … ایونت‌های اصلی خود را براحتی به ایونت های تبدیل شده (Conversions) مبدل کنید و وضعیت کاربرهای مختلف در این ایونت ها و رسانه ها بررسی کنید.
  • نگهداشت مشتری: نرخ حفظ مشتری (Retention Rate) اپلیکیشن شما در بازه‌های هفتگی، شش هفته‌ای و سه ماهه چقدر است؟
  • ریموت کانفیگ: از طریق یکی از مهترین ابزارهای فایربیس با نام Remote Config فیچرهای مختلف محصول خود را فعال یا غیر فعال کنید یا برای بخشی از کاربران فعال کنید! به عبارتی فیچرهای جدیدتان را از طریق فایربیس فعال کنید. شاید حتما لزومی به نسخه جدید دادن برای اپلیکیشن نباشد!
    نرخ مشارکت: نرخ مشارکت (Engagement Rate) اپلیکیشن خود را مشاهده و بررسی کنید. البته این نرخ برای همه اپلیکیشن‌ها مهم نیست.
  • آخرین نسخه: بخش Latest Releases به شما این امکان را می دهد که متوجه شوید چند درصد از کاربران‌تان نسخه جدید یا قدیمی اپلیکیشن شما را نصب کرده اند.

۲- بخش رشد

  • پوش‌نوتفیکیشن و پیام داخل اپ: به راحتی و رایگان پوش نوتفیکیشن با استفاده از Cloud Messaging برای کاربران با دسته‌های گوناگون خود ارسال کنید و یا داخل اپلیکیشن به آنها از طریق in-app message پیام دهید. این پیام‌ها را می‌توان به صورت اتوماتیک یا بازه زمانی خاص ارسال کنید و پشت آنها ایونت تبدیل قرار دهید تا مشاهده کنید چقدر از کاربران شما فعالیتی که شما در پوش خواسته بوده اید را انجام داده اند، به عبارتی چند درصد کاربران اپ را باز کردند و چند درصد از آنها تبدیل شده اند. شاید بتوان بخشی از مارکتینگ اتومیشن (Marketing Automation) را با فایربیس انجام داد، هرچند که فایربیس ابزار مارکتینگ اتومیشن نیست!
  • تست A/B: تست کنید، این تست می تواند شامل تست محصول باشد یا تست یک پیام برای ارسال به کاربر باشد! A/B تست از مهمترین ابزارهای است که برای تست محصول یا پیام به کار می رود. براحتی و برای ۱ درصد مشتریان یا جامعه‌ای که میخواهید پیام یا محصول را تست کنید و بعد برای عموم ارسال یا باز کنید.
  • پیش‌بینی: شاید مهمترین فیچر فایربیس، سرویس پیش بینی (Predictions) آن است که از طریق یادگیری ماشین (Machin Learning) و یادگیری عمیق (Deep Learning) رفتار گذشته و جاری کاربر را بررسی می کند و می گوید مثلا در ۷ روز آینده این کاربران دیگر از محصول شما استفاده نمی‌کنند، به عبارتی Churn خواهند کرد، لذا یک فعالیت مانند ارسال پوش نوتفیکیشن یا فیچر خاصی را برای آنها ارسال یا فعال کنید! براحتی با این سرویس نرخ چرن خود را پایین بیاورید!
    داینامیک لینک: داینامیک لینک به شما این امکان را می دهد که کاربر را از وب به یک بخش یا صفحه خاص در اپلیکیشن یا برعکس تبادل کنیم. امکان ترک کردن آنها را نیز به ما میدهد.

۳- بخش کیفیت

  • بخش کیفیت با خریداری شرکت فبریک توسط فایربیس کامل‌تر و بهتر شده است. بنابر اعلام این شرکت، فبریک نیز در ۳۱ مارس ۲۰۲۰ داشبورد خود را از دسترسی خارج می‌کند و کلیه خدمات آن در داخل فایربیس ارائه خواهد شد. کرش‌لیتیکس: کرش‌های اپلیکیشن خود را از طریق ابزار کرش‌لیتکس مشاهده کنید و آنها را فیکس کنید!
  • تست‌لب: در Test Lab نسخه‌های قبل از انتشار عمومی اپلیکیشن خود را در دستگاه‌های مختلفی که از طریق فایربیس ارائه می شود را تست کنید. روزانه در نسخه رایگان می توانید ۱۰ تست در دستگاه‌های شبیه‌ساز شده و ۵ تست در دستگاه‌های فیزیکی گوگل انجام دهید.
  • پرفورمنس: وضعیت پرفرمنس اپلیکیشن خود را در بخش Performance مشاهده کنید و براساس راهنمایی‌های گوگل بهبود ببخشید!

۴- بخش توسعه

  • خدمات هاستینگ و ذخیره سازی گوگل
  • خدمات احراز هویت
  • دیتابیس لحظه ای
  • کیت یادیگیری ماشین

چطور فایربیس را در اپلیکیشن خود پیاده کنیم؟

پیاده سازی فایربیس در اپلیکیشن و وب مانند گوگل آنلایتیک بسیار ساده است، کافی است صفحه مستندات فایربیس را به توسعه دهندگان خود بدهید و از آنها بخواهید SDKهای فایربس را در کلاینت اپلیکیشن یا وب شما قرار دهند. البته بعضی از بخش‌ها مانند پوش نوتفیکیشن، ریموت کانفیگ، پیام داخل اپ و غیره SDKهای خاص خود را دارد که برای استفاده از هر کدام، باید از تیم فنی بخواهید که آنها را داخل کلاینت سرویس قرار دهد. واقعیت این است که هر کدام از این بندها نیاز به یک پست آموزشی مفصل دارد، این مقاله بیشتر به دنبال این بود تا یک دید کلی از امکانات و ابزارهایی که فایربیس به شما می‌دهد ارائه کند و سپس در فرصت مقتضی هر بخش را معرفی کند.

فایربیس در ایران کار می کند؟

این سوالی است که اکثرا از من می پرسند؟ و پاسخ همیشگی من: بله دوست عزیز کار می کند.

۱- گوگل دسترسی فایربیس را مانند گوگل انلیتیکس برای ایران بسته است. اما با وی‌پی‌ان راحت کار می‌کند.
۲- غیر از بخش توسعه این مطلب، بقیه بخش‌ها (۹۰ درصدشون) را به شخصه تست و امتحان کردم و مشکلی ندارد.
۳- همین الان روی یک اپ بالای یک میلیون کاربر فعال ماهانه فایربیس وجود دارد و بدون مشکل کار می کند.
۴- چون در ایران هستیم، همیشه بفکر راه‌حل جایگزین باشیم.