مطالعه و شناخت علمی چگونگی و چرایی ابعاد مختلف رفتار موجودات زنده و به ویژه انسان موضوع علم روانشناسی است و روان شناسی اجتماعی به عنوان یکی از شاخههای این علم به محدوده وسیعی از موضوعات اجتماعی، شامل رفتار گروهی، درک اجتماعی، رهبری، رفتار غیرکلامی، همرنگی با جماعت (همنوایی)، پرخاشگری و پیشداوری (تعصب) نظر میافکند. باید توجه داشت که روانشناسی اجتماعی تنها درباره در نظر گرفتن تاثیرات اجتماعی نیست بلکه درک اجتماعی و تعاملات اجتماعی نیز برای درک رفتار اجتماعی ضرورت دارند.
براین اساس آشنایی با روان شناسی اجتماعی کاربردهای وسیعی را در مقولههای ارتباطات، بازاریابی و روابط عمومیها به همراه خواهد داشت و میتواند در تحلیل میزان رضایت، افزایش راندمان ارتباطات درون سازمانی، تعامل با مشتریان، ترغیب اجتماعی، تصمیم گیری و ترغیب مشتریان جهت انتخاب یک محصول و غیره مورد استفاده قرار گیرد.
در این مقاله سارا لینچ مدیر تولید محتوا در آژانس بازاریابی دیجیتال به مفاهیمی در حوزه روانشناسی اجتماعی اشاره میکند که میتواند در ارتقاء و پیشرفت کسب و کار مفید باشد.
هنری جیمز یک بار گفت که «بعد از ظهر تابستان» زیبا ترین واژهها در زبان انگلیسی هستند.
دیگر واژهها توسط نویسندگان و افراد خلاق به جهت جالب بودن، خاطره انگیز بودن و یا زیبایی احساسی آنها ایجاد شد. تصویر سازی قوی به وسیله این واژهها، درک این موضوع که چرا بازاریابان محتوا انرژی بسیاری را به این موضوع اختصاص میدهند و منابع درجهت ارایه محتوا به مشتریان به شکلی صحیح مورد استفاده قرار میگیرد، آسان است.
قطعه گم شده در پازل بازاریابی درونگرا، میتواند روانشناسی رفتاری باشد – آشکارساختن انگیزه واقعی در پس رفتار انسان و اینکه چگونه این دانش میتواند باعث جذب و حفظ مشتریان شود.
برای درک بیشتر شما از رفتار مردم، راحتترین کار این است که همان چیزی را که خواهان آن هستند به آنها بدهید. در اینجا هفت مفهوم مربوط به حوزه روانشناسی اجتماعی آورده میشود که می تواند به تقویت تلاشهای شما جهت تولید محتوا کمک کند.
عمل متقابل
بازگشتن به احساسات انسانی خودمان، مفهوم عمل متقابل(مقابله به مثل) براین اصل پایه گذاری شده است که اگر فردی کار خوبی را برای شما انجام داد غریزه طبیعی شما انجام عمل متقابلی از همان نوع است. مردم دوست دارند که به دیگران کمک کنند! این به سادگی چنین معنی میدهد که به مشتریان انگیزه و مشوقی واقعی و حقیقی در ازای کسب و کارشان ارایه دهید. این تبادل کوچک باعث ایجاد یک رابطه اعتماد متقابل میشود و به احتمال بسیار بازدید کنندگان گاه به گاه را به مشتریان وفادار تبدیل میکند.
قابلیت اعتماد
مردم بر اطلاعاتی تکیه میکنند که از یک منبع موثق کسب میشود. برند خود را به نوان یک نقطه قابل اعتماد مرجع برای کسب اطلاعات مفید ایجاد نمایید که مشکل را حل میکند و بارها و بارها بازمیگردد.
امروزه اکثربرندها دربرگیرنده بخشهای قابل توجه «درباره نویسنده» در زیر پستهای وبلاگها، ای بوکها، ویدیوها و دیگر راهنماهای مرجع هستند. روشی که وزن و اقتدار را ضمیمه اطلاعات منتقل شده با ارجاع به کارشناس و متخصص ارایه دهنده مطلب مینماید.
شاهدان اجتماعی
مردم به طور طبیعی مستعد پذیرش اطلاعاتی هستند که توسط گروهی از افرادی که به آنها اعتماد دارند، نمایش داده شده است و از آن لذت بردهاند. درحال حاضر اکثر برندها بر روی این جریان قوی اجتماعی برای اثربخشی محصول یا خدمتشان، سرمایهگذاری کرده و دکمهها فالو(دنبال کننده) و به اشتراک گذاری را در سایتهای خود قرار میدهند. بازدیدکنندگانی که از محتواهایی که به طور گستردهای به اشتراک گذارده شده است آگاه میشوند بیشتر احتمال دارد که خودشان نیز آن اطلاعات را به اشتراک بگذارند.
خوش رویی و مهربانی
افرادی که احساس مثبت نسبت به یک فرد و یا کسب و کار داشته باشند، احتمال بیشتری هست که بتوان وارد یک برنامهریزی کسب و کار با آنها شد. اگر آنها شما را دوست داشته باشند، تمایل خواهند داشت که در اطرافتان باشند. اگر شما بتوانید یک حس «خنک» و یا یک احساس « از دست دادن» ایجاد کنید، مردم تمایل خواهند داشت که زمان بیشتری را با برند شما سپری کنند، بنابراین تبدیل کردن منجر به تغییر میشود.
قابل رویت بودن
راکنا جاین متخصص در روانشناسی رسانههای اجتماعی میگوید: میزان قابل رویت بودن و میزان توانایی دوست داشتن شما، بطور مستقیم با میزان قابلیت سودبخشی شما مرتبط است.
غالبا بصورت آنلاین مشاهده شدن ( در سراسر پلتفرمهای رسانههای اجتماعی متعدد) با درجه بالاتری از توانایی دوست داشتن برای برند شما مربوط میشود. دراین حس، آشنایی موجب تحقیر و اهانت نمیشود بلکه باعث خوشرویی و مهربانی میشود. شما بیشتر میتوانید مشتریان را شیفته خود کنید، اطلاعات مفید ارایه دهید و و در جلو ذهن آنها باقی بمانید، بنابراین به احتمال بسیارزیاد آنها محصول و یا خدمت شما را انتخاب خواهند کرد.
عرضه و تقاضا
مردم فعالانه به فرصتها و رویدادهای نادر پاسخ می دهند. حس نیاز را پرورش دهید تا بتوانید از کل مزایای این اصل روانی برخوردار شوید. برای این کار لازم است که عبارتهایی با دید مثبت ارایه شود. به عنوان مثال از گفتن این موضوع به مشتریان که محصول کمی تولید شده است پرهیز نمایید، چرا که منجر به کمبود در دسترس پذیری محصول میشود. به جای ایجاد حس شدید مطلوبیت با توجه به کمیابی محصول خود، به دنبال یک دوره افزایش تقاضا بر اساس درخواست عموم باشید.
اهمیت آماده ساختن
نخست مخاطبان خود را با تصاویر، کلمات، عبارات و یا فیلمهایی که باعث برانگیخته شدن احساس امنیت، توانمند سازی و اعتماد به نفس نسبت به خدمات شما میشود، آماده سازید. اطمینان حاصل کنید که تصویری که شما در زمان آنلاین ارایه میدهید، به طور دائم برند شما را در یک وجه مثبت نمایش میدهد. احساسات تولید شده توسط تصویر برند شما، به طور قابل توجهی روش تفکر مشتریان و احساس آنها درباره شما را تحت تاثیر قرار میدهد ومیتواند با توجه به روشی که این اطلاعات منتقل میشوند، منجر به یک افزایش عظیم (و یا کاهش) در فروش محصولات و خدمات شود.
افراد و مشتریان با چند خواسته مشترک تهییج میشوند: نیاز به احساس شادی، نیاز به این احساس که بخشی از اجتماع بزرگتر هستند و نیاز به انجام درست کارها. بهره برداری کردن از این انگیزههای ناخودآگاه به یک روش معتبر و واقعی، بهترین مکانیسم برای تحویل آن چیزی است که مشتریان خواهان آن هستند و برای تقویت کسب و کار شما.