رسانههای اجتماعی و ابزارهایی که از آن بهره میبرند، به کسبوکار و نامهای تجاری اجازه میدهند تا ارتباطات را به گفتگو تبدیل کنند. قدرت رسانههای اجتماعی هر فردی را راغب به ایجاد حضور آنلاین که ارتباطات ایستا و یک طرفه را به گفتگوهای هیجان انگیز، پویا و پرانرژی تبدیل میکند. به عبارتی ارتباطات تنها کافی نیست بلکه باید قدرت گفتوگوی دو یا چندنفره را مهیا کرد و زمینه ساز آن امروز رسانههای اجتماعی است.
رسانههای اجتماعی درها را به روی گفتگوهای معنادارتر وعمیقتر باز میکنند؛ به کسبوکار اجازه میدهند تا اطلاعات دقیقی از کالاها و خدماتی که مصرف کنندگان به دنبال آن هستند را در زمان واقعی خودش به اشتراک بگذارد.
به منظورایجاد یک گفتگوی معنادار، شما باید ابتدا خطوط ارتباطی را باز کنید. در ادامه هفت پیشنهادی که ربکا ریدس برای خلق گفتگوهای جذاب و الهام بخش در رسانه های اجتماعی مشاهده میکنیم:
۱- کنجکاو باشید: ما درحال حرکت به سمت جلو هستیم، درهای جدید را میگشاییم و کارهای جدید انجام میدهیم، برای اینکه ما کنجکاو هستیم و کنجکاوی ما را به دقت در محیط اطراف و یافتن راه های جدید راهنمایی میکند. (والت دیزنی)
کنجکاوی در کسبوکار تفاوتی با کنجکاوی در زندگی ندارد. کنجکاوی ما را سرزنده و خلاق نگه میدارد و به سوی ایدههای جدید و منحصر به فرد هدایت میکند. هرگز یادگیری، تطبیق و انرژی بخشی به استراتژی هایتان را متوقف نکنید. چه اقدامات بازاریابی رسانههای اجتماعی شما در حال شکوفا شدن باشد و یا به شکست منجر شود، کنجکاوی کیفیتی است که همه ما نیازمند به حفظ آن هستیم.
۲- خلاق و مبتکرباشید: تابحال فکر کردهاید چرا تلاشهایتان در رسانههای اجتماعی، آن نتیجهای که شما انتظار دارید به همراه نمیآورد؟ این میتواند به دلیل عدم خلاقیت باشد. دقیقا همانگونه که بازاریابی سنتی و آفلاین میتواند با گذشت زمان کهنه شود، به همان صورت بازاریابی آنلاین ما نیز کهنه میشود.
کارها را هیجان انگیزتر کنید! به مطالب، پست ها و توییت هایی که در حال تولید آنها هستید، بسیار با دقت نگاه کنید. چه لحن و آهنگی در پشت آن نهفته است؟ آیا واقعا شما یا شرکت شما را به بهترین شکل نمایش میدهد؟ از خود بپرسید طرفداران، پیروان و خوانندگان شما چه منافعی بدست می آورند. اگر هیچ یک از این موارد وجود ندارد پس زمان ایجاد تغییر فرا رسیده است.
خلاق، غیرمنتظره و مهمتر از همه اصیل باشید. موفقیت اجتماعی شما به این موارد بستگی دارد.
۳- همواره ارتباط خود را حفظ کنید: برقراری ارتباط به روش طبیعی و صحیح کلید موفقیت رسانههای اجتماعی است خواه شما یه شرکت تجاری کوچک باشید و یا یک نام تجاری بزرگ! این شما را ملزم می کند تا هر روز زمانی را به گفتگو با طرفداران، پیروان و دوستانتان اختصاص دهید. پاسخ به اظهار نظرها و تعامل با دیگران به آنها نشان خواهد داد که شخصی حقیقی پشت کانالهای رسانه های اجتماعی قرار دارد نه یک ربات برنامه ریزی شده!
عمل به این پیشنهاد باعث ایجاد اعتماد میشود و اعتماد پایه و اساس یک رابطه مفید و صمیمانه است. هیچ روشی بهتر ازبرقراری ارتباط به شکل اجتماعی، برای دسترسی به افرادی که مایل به ماندن در کنار آنها هستید، وجود ندارد.
۴- سازگار و همگام باقی بمانید: هیچ چیز بدتر از این نیست که ازیک صفحه فیس بوک، پروفایل توییتر یا وبلاگ بازدید کنیم و متوجه شویم که آخرین زمان به روزرسانی آن مربوط به ماهها و یا حتی سالها قبل است. این یک امتیاز منفی برای شما و شرکت شما محسوب میشود و مطالب بسیاری درخصوص دنبال کردن تمابلات شما، از طریق آن بیان میشود.
ارسال پستها، توییتها و تعامل مداوم، برای مصرفکننده دلیلی میشود تا همچنان به مشخصات اجتماعی شما بازگردد. برای اینکه سازگار و همگام باشید، باید محدودیت های خود را بشناسید. اینکه بطور منطقی میتوانید متعهد به انجام کاری شوید که از انجام روزانه و یا هفتگی آن لذت ببرید؟
گامهای کودکانه بردارید و بدانید که لازم نیست که شما همزمان در همه جا و یا همه چیز وبا همه کس باشید. مشخص کنید بازار هدفی که می خواهید زمانتان را به آن اختصاص دهید کجاست و سپس نقطهای را برای اینکه همیشه آنجا حضور داشته باشید، درنظر بگیرید.
۵- هماهنگ باشید: هماهنگی بازاریابی رسانههای اجتماعی به ترکیبی از استراتژیها، برنامه ریزیها و ابزارهای مناسب برای اجرا نیاز دارد.
اگر شما میخواهید استراتژی بازاریابی خود دررسانههای اجتماعی را به حداکثر برسانید، شما باید هر یک از کانالهای اجتماعی از جمله وبلاگتان را مورد استفاده قرار دهید. اگر مطلبی را به وبلاگ خودتان ارسال میکنید، اقدامات خود را به گونهای هماهنگ کنید تا بطور منظم در سراسر وب از فیسبوک گرفته تا سایتهای اجتماعی مانند Digg منتشر شود. از رسانههای اجتماعی برای کمک به انتشار پیام خود استفاده کنید.ابزارهایی به شرح زیر می تواند به شما کمک کند تا فعالیتان بطور اتوماتیک انجام پذیرد:
Buffer: یکی از ابزارهای بسیار مفید برای انتشار مستقیم محتوا در رسانههای اجتماعی است، Buffer یک روش برای برنامه ریزی محتواهاست. Buffer را یک بار در روز تکمیل کنید و سپس این ابزار بطور خودکار مطالب را ارسال میکند.
IFTTT : دو برنامه متفاوت را بر اساس پارامترهای مشحص به یکدیگر پیوند میدهد و شما میتوانید برای این برنامه تعریف کنید تا وظایف خاصی را بطور اتوماتیک انجام دهد. همه چیز را به یکدیگر متصل میکند!
WP to Twitter : توییتها را از وبلاگ یا وب سایت شما ارسال میکند.
Leenk.me : پستهای وبلاگ جدید شما را به صورت خودکار توییت میکند(در اکانت توییتر شما منتشر می کند).
Social Media Pack – Twitter Module : زمانی که شما مطلب جدید ارسال میکنید، یک توییت به اکانت توییتر ارسال میکند.
و تعداد دفعاتی که فردی مطالب شما را به اشتراک میگذارد، توییت میکند و یا صحبت میکند را میتوانید از طریق Markerly یادداشت کنید.
۶- درجریان باشید: مرتبط ماندن مستلزم آن است که شما نسبت به آخرین و تازهترین خواستهها و تمایلات در صنعت خودتان مطلع باشید. فیدهای آراس اس، سایتهای بازاریابی و برنامه هایی نظیر Feedly که با توجه به محتوای انتخابی شما کار میکند، اجازه مرور سریع و به اشتراک گذاری مطالب را به شما میدهد.
اطلاع داشتن درباره اینکه چه چیزی روی صنعت شما تاثیر میگذارد و چگونگی اثرگذاری برروی مشتریان بالقوه، شما را آگاه و پیشاپیش تغییرات مثبت و منفی قرار میدهد. به اشتراک گذاردن اطلاعات مفید، به موقع و مهم بر یک پایه منسجم، منجر به ایجاد اعتبار برای شما و کسبوکار شما میشود و شما درون مجموعهتان به عنوان رهبر فکری شناخته میشوید.
۷- همواره سرمایه گذاری کنید: یک بازاریاب هوشمند رسانههای اجتماعی فرصتهایی را از طریق گفتگوهای معنادار خلق میکند. آنها میدانند که کی و چگونه بر روی این فرصتها سرمایهگذاری کنند. آنها سریع عمل میکنند و زمان بسیاری را به تصمیمهای مشکل دار اختصاص نمیدهند.
آنها در مورد خواستههای خودشان دقیق، سریع و آگاه هستند تا بطور مداوم آنها را تکامل بخشیده و به آن سوی مرزهای مشخص شده، جلو ببرند. آنها ذهن و چشم خود را باز نگه میدارند و سعی میکنند تا از هر ترسی که باعث به عقب رانده شدن آنها میشود، بگریزند. آنها میدانند که باید هرچه سریعتر به گفتگو روی بیاورند و به زودی احساس خواهند کرد که به بسیاری ازاجتماعاتی که سعی در ایجاد آن داشتهاند، متصل شدهاند.
مطلب آموزنده و بسیار مفیدی بود. اما همان طور که خودتون هم می دونید حدود ۱ ماهی هست که دیگه نمیشه به صورت مداوم و مستمر به شبکه های اجتماعی سرکشی کرد و به خاطر قطع بودن فیل دیگه به سختی میشه کار رو با روند گذشته پیش برد!